Üdv,
Ahogy ígértem a második részben a Next Osztályairól fogok írni. A jelenlegi verzióban a négy alaposztály (Fighter,Cleric,Rouge,Wizard) és a Monk kapott helyet. Az utóbbit nem tudom, hogy miért, talán mert így nem kell új mágiát kitalálni, elég ha bevezetnek pár pusztakezes és harcművész technikát.
Kezdjük a harcossal. Ez az osztály kap tulajdonságnövelést (Erő,Ügy,Eg) nem meglepő módon. Ha jól értem, egyet növelhet ezek közül. Kezdő HP-ja 10+Eg. ahogy korábban megszoktuk. Minden vértet és fegyvert használhat (beleértve a spec. katonai eszközöket is) A HD-ja D10, a támadás 1-5-ig mozog a 20.szintig bezárólag. Ahogy egyre erősebb növekszik a martial dice és a martial damage bónusz. Ezek alapból extra sebzést biztosítanak, de a kocka beváltható extra manőverre, mint a rapid shot vagy a whirlwind attack. Manővereket bizonyos szinteken tanul a harcos és lehet ad hoc választani, de van néhány előregyártott csomag mint a duelist, protector, vagy a slayer. Valamint Parry-t is kap első szinten és később 7. szinttől combat surge képességet amivel az extra kockát duplázhatja a karakter naponta egyszer.
A pap az erőre, egészségre, vagy a bölcsességre kap erősítést. Kezdő HP-ja 8+Eg.és D8 a hd.Páncélt nem viselhet alapból, de istenenként változik és fegyverből is csak az egyszerű csoportba tartozók elérhetőek. Támadása elég gyenge 0-2 között mozog az 1-20 szinteken. Viszont kap spellcasting bónuszt ami 1-5 ugyanezen tartományban. Ez az érték a varázslásnál hasznos, olyan esetekben ahol valamilyen mágikus támadás dobást kell tenni. Aztán van még a Chanel Divinity, ami sokrétű képesség, kezdetben naponta egyszer használható és lehet vele erősíteni a varázslatok átütő erejét, élőholtakat elűzni, élőket sebezni, láthatatlanná válni, mirror image, sebzést eliminálni. Később aztán naponta többször is használható egészen 5/nap maximumig. A papok is megkapják az extra sebzéskockát, de később és gyengébb kivitelben, valamint manővereket nem kapnak hozzá. A varázslatokkal nem bánik bőkezűen a rendszer, kezdetben csak két első szintűt kap a pap és a végén se lesz 3-nál több. A magasabb varázsszinteken sem lesz tobzódás, ha jól számoltam 15 db varázslatot süthet el egy 20.szintű pap. Szerencsére az istenek kisegítik a szolgáikat. Ugyanis ezen felül még 5 db rendelkezésére áll a karakternek, amik fixek és nem számítanak bele a napi táblázat szerinti mágiákba. A rendszer csoportba sorolja az istenségeket így a dm-nek könnyű dolga van, ha npc-ket akar kidolgozni, mert csak besorolja a pap istenét egy típusba és aszerint dolgozza ki. Nem kell zsonglőrködnie a képességekkel, a rendszer megoldotta előre. Van gyógyító, harci, védelmező, fényhozó, stb. istenség. Ezek meghatározzák a chanel divinity használatát az extra varázslatokat, a fegyver és páncélhasználatot, a a papi trükköket (cantrips), valamint ezen felül is ad képességet(Például a gyógyító istenség 2+szint extra gyógyerőt ad a gyógyvarázsokhoz).
Térjünk át a tolvajra. Tul. növekmények: Erő,Ügy, Int. Kezdő HP: 6+Eg. Szintenként: D6. Egyszerű fegyvereket és könnyű vérteket használhat. Harci értékei hasonló módon fejlődnek mint a harcosnál, csak ő sem használhat manővereket. Viszont extra sebzéskockát ő is kap. Kap egy rakás tolvaj képességet a harciak helyett aminek jó része persze használhatók a harcban csak itt a trükközésen van a hangsúly. A tolvaj ebben a rendszerben is sokrétű, a bérgyilkostól a besurranóig minden kiépíthető belőle. Itt is csomagokban kapjuk az ajánlott sémákat amikből lehet építkezni. Szerintem nem érdemes nagyon eltérni tőlük, mert már az alapkönyvben lévő választék lefedi a nagy részét a lehetőségeknek.
Varázsló: Tul. növekmények: Int,Eg. Kezdő HP: 6+Eg. Szintenként: D6 mint a tolvajnak. Fegyverekből csak pár gyengébbet használhat mint a tőr, dart stb. Páncélt nem ölthet. Ezen rendszer szerint közelharci támadóértéke nem fejlődik, ami kissé meglepő számomra, helyette itt is a spellcasting bónusz nő. Egyedül a varázslás ami a spec. képessége. Ebből van bőven és a varászló tradíciók is finomítanak a képességeken. A sima wizardry tradícióval rendelkező varázsló több varázslatot tud használni (szintenként +1), addig az Evocation varázsló hatékonyabb a sebző varázslatok terén. Az illúzionista pedig erősebb trükköket tud és őt is nehezebben támadják ezen módon.
A Monk amolyan klasszikus keleti harcművész. Tul. növekmények: Böl.,Ügy. Kezdő HP: 8+Eg. Szintenként: D8. Fegyverekben erősen korlátozott, leginkább paraszti eszközök megengedettek. Harci értékei úgy alakulnak mint a harcosé és extra sebzéskocka is van. Valamint egy rakás gyilkolóképesség, melynek segítségével változatosan teheti el láb alól az ellenfeleket. Már első szinten beleszámít a védekezésébe a bölcsesség (!?) A Monastic tradition-nek köszönhetően ő is számos tradícióból választhat, melyek hangzatos nevűek és hasznosak a csatatéren. Szóval igazi pusztakezes-botos-cséphadarós gyilkológépet fejleszthetünk ki ezek segítségével.Ezek használatát a Ki korlátozza 1-6/nap 1-20 szint között a használat korlátja.
Nos úgy érzem ennyi elég is a Next osztályairól, szerintem ezek alapján már kaphatunk némi képet arról, hogy merre fejlődik a béta. szerintem hasonló bonyolultságú lesz mint a 3e, csak itt beépített mankókkal fogják támogatni a játékosokat, hogy ne kelljen minden képességet összemazsolázni. Elég ha az ajánlott csomagokból választasz. A wizards nem akarja elveszíteni a 3 és 4 kiadásokkal játszókat sem és meg akarja szólítani az oldschool réteget is.
Legközelebb a hátterek, skillek, featek dzsungelében próbálunk eligazodni.