Grungi RPG blogja

Ez a blog azért született, hogy megoszthassam véleményemet a világgal a szerepjátékokról. Bemutatók, kiegészítők, kalandok, beszámolók. Esetleg néha elkalandozok hasonló területekre, mint a táblás játékok például.

Friss topikok

Címkék

5 (5) 5e (3) 5E (1) Age (1) AGE (1) ajánló (2) Alapok (10) Auvron (1) Barcraft (1) Bemutató (13) beszámoló (1) Bolygó (2) Castle (1) castles (3) chaos (1) Citadell (2) Citadella (1) crusades (3) csatorna (2) cyberpunk (4) D&D (11) D20 (6) d6 (1) D6 (2) Deep (1) Destination (1) dnd (8) dnd 5E (1) drivethru (1) dungeons (1) dynamic (1) eberron (1) Elemzés (16) elmélkedés (3) És (1) expanded (1) Expanse (1) Falkenstein (1) Fantasy (4) faust (1) Fénytelen (1) Fighting (1) Five (1) Heimurinn (1) HP (1) ismertető (7) Játék (12) Jumpstart (1) kaland (1) Kaland (8) kampány (2) karakteralkotás (2) Kard (1) kedvcsináló (1) Kék (1) Kém (1) kildar (1) Kit (1) KJK (2) kockák (1) Kockázat (1) Lost (1) Lost Mines of Phandelver tapasztalatok (1) M.A.G.U.S. (2) magas (1) Mágia (1) Mines (2) neurospasta (1) Next (2) of (1) Old School Essentials (1) Ose (1) Osztály (2) patreon (1) Phandelver (2) RED (2) rendszer (7) revised (1) roll20 (2) roll player (1) rpg (23) sárkányok (1) sci-fi (4) setting (1) siege (1) Star (1) Starter Set (3) Star Wars (1) star wars (1) Sunless (2) swords (1) System (1) szerepjáték (16) szinten (1) társasjáték (1) taverna (1) Torches (1) történelem (2) TRPG (3) Tűzhegy (1) twitch (1) ultramodern (1) updated (1) Varázsló (1) vlog (2) Witcher (1) youtube (2) Címkefelhő

Retro Rovat - D6 Star Wars

2020.01.03. 14:38 grungi

Helló,

Ha már fellobbant a Star Wars láz én is elővettem pár hete a West End Games D6-os SW alapkönyvét, ami a Valhalla gondozásában jelent meg 1994-ben magyarul. Íme:

Az egyik kedvenc sci-fi szerepjátékom. Még a megjelenéskor vettem meg és játszottunk párat, de aztán a többiek nem igazán lelkesedtek és parkolópályára került. Egyébként nem rajongok túlságosan a Star Wars filmekért, meg szoktam nézni az egyes részeket, mert mint sci-fi érdekel, de rajongó távolról sem vagyok.
Viszont ennek a szerepjátéknak a rendszere elég jó ahhoz, hogy bevessük magunkat a galaxisba. Születtek újabb és jobbnak tartott Star Wars szerepjátékok, de számomra ez maga a SW rpg.

Az első kiadás címlapja.

 

Eredetileg 1987-ben jött ki első körben a WEG gondozásában, úgy tűnik, hogy nem volt sikertelen, mert 1992-ben megjelent a második kiadás és 96-ban ennek a javított revised kiadása is jelezte, hogy a Star Wars őrület nem csillapodott a 90-es évek közepére sem. (Több, mint 140 SW d6 kiadvány.) Pedig akkorra már az első filmek már messze voltak, igaz készült az új trilógia és a regények valamint a digitálisan feljavított filmek fenntartották a hype-ot. Erre ült fel a Valhalla 94 őszén és lefordította a 2. kiadást és piacra dobta, emlékeim szerint elég nagy sikerrel, mert a világ és a (legálisan/illegálisan) kiadott regények biztosították a rajongótábort. Azóta sem sikerült a klasszikus sci-fi-hez közelítő rpg-t kiadni magyar nyelven. Talán a Kék Bolygó közelíti meg legjobban ezt a vonalat, ill. ott van a Project D, de az meg nem elérhető az új M.A.G.U.S. kapcsán, ugyanis a mechanikája adja a rendszer alapját. Én egyébként személy szerint örülnék, hogy kijönne egy Traveller kategóriájú full sci-fi.

sw_d6.png

 Addig is itt van nekünk ez a klasszikus. A rendszere a Ghostbuster rpg-ből származó D6 alapú szisztémát használja, ami egyébként open source lett, de ugye a népszerűsége eleve elmaradt a DnD mögött így nem tudott versenyezni vele.

A rendszer lelke:

A mechanika pofonegyszerű. Van 6-8 tulajdonságod, amihez hozzárendelsz kockákat, ez kizárólag 6 oldalú lehet. Van minden főjellemző alatt pár képzettség, amelyeknek alapja a főjellemző értéke. További kockákat oszthatunk szét a képzettségek között. A dobások célszám ellenében történnek. A játékos dob a releváns főjellemzőnél vagy ha van, akkor képzettségnél megadott kockákkal és összeadja. Ezt hasonlítják össze a célszámmal. Minden további mechanikának ez az alapja. Bizonyos dobások, pl. a sebtűrés (sebzés ellenállás) is főjellemzőből megy, jelen esetben az Erő.

sw_d6_2.JPGA nD6 dobásmód jellege miatt érdemes a karaktereket úgy optimalizálni, hogy egy adott célszám szinthez, pl.: Közepes: 11-15. Nagyjából 3-4-es átlaggal számolva egy közepes nehézséget 4-5 kockával tud megdobni rendszeresen egy karakter. Tehát például a harcban a leginkább közepes és nehéz dobások fordulnak elő, így 4K alatti harci képzettséggel nem érdemes elindulni.
Az izgalmakat természetesen növeli a kritikus siker és balsiker esélye is. Itt egy kitüntetett un. joker kocka képviseli ezt. Ha ezzel dobunk 1-est, akkor balsiker történik, ha 6-ost, akkor kritikus siker. Előbbi kétféle lehet: A levonás, ilyenkor a joker és a legnagyobb dobás eredményét nem adhatja az összeghez. Illetve ott van a bonyodalom is, ami egy epikus balsiker, ezt a mesélőnek kell kitalálnia, ajánlott a látványos bukás. A könyv tálal pár példát a filmekből erre: Mondjuk ott volt az a bizonyos ágreccsenés az Endor bolygón, ami események láncolatát indította el.
Használhatunk erőforrást is a dobásaink növelésére is, karakterpontból tudunk extra kockát vásárolni, Erőpontból pedig duplázást. Minden karakter rendelkezik EP-al, de csak a Jedi-k használhatják Erő alkalmazásokra. Ráadásul a visszanyerése sem egyszerű, a rendszer egy erkölcsi szabályrendszert állított fel, hogy a játékosok ne pazarolják el az Erőt. Pl. csak akkor tudod növelni a számát, ha epikus jelenetben sokakat mentesz meg az EP elhasználásával. Ez elég pikáns ízt ad a hangulatnak és nem engedi a powerkedést.
Karakterpont alapértelmezetten az XP, kalandonként osztható és a dobások erősítése mellett fejlesztésre is használható.

sw_d6_3.JPGAkció:

A harc sem bonyolult. Mindenki dob a harci képzettségére és a célszám vagy a távolság függvénye lőfegyvernél, vagy ha kitér a célpont, akkor a kitérés értéke. (Van teljes kitérés, akkor a távolsági csz+kitérés a teljes csz.) Közelharcban pedig egy alap csz. ellen dob a játékos.
Ha siker van, akkor ERŐ tulajdonsággal megy egy keresztdobás a fegyver sebzése ellen, amit a védekezőfelszerelések módosítanak. Van öt eü állapot, Egészséges-Kábult-Sebesült-Magatehetetlen-Halálosan Sebesült és persze a Halott. Ezek durván összeadódnak, ráadásul sebesült alatt már technikailag kiestél a játékból. Erre nagyon kell vigyázni. A harc elég halálos a filmek operett jeleneteivel szemben. Ajánlott a fedezékek és védő és gyógyfelszerelések használata. Itt jönnek be az ínyenc szabályok, pl. a fedezék, ami behozza a részleges siker fogalmát évekkel a AW hack rendszerek előtt. Aztán ott van a parancsnoklás/együttműködés mechanikája, pl. kiválóan lehet vele halálos ellenséggé összevonni kisebb osztagokat. Pl. egy 6 fős 3K-s rohamosztagosok tudnak 6K-val célozni, ami már általában elégséges és nem fognak össze-vissza lődözni, mint ahogy a mémben.
A járműves harcban bevezették a lépték fogalmát, amivel egy táblázat segítségével átváltható az egyes szinteken a dobások egy másik léptékre, így nem kell 1000K-val dobni ha halálcsillaggal mész egy karakter ellen. :)

sw_d6_4.JPGMesélőknek:

Ami nagyon tetszett ebben az alapkönyvben, hogy a játékvezetéshez filmes eszközökből merít és bátran ajánlja, hogy lopjunk a popkultúrából. Természetesen elsősorban a SW kultúrkörből. :) Jelenetekben epizódokban gondolkodik, ötleteket ad a levezetésre, pl. in medias res, tanácsot ad a tempóra, beállításokat, látószöget definiál a mesélésben. Mindezt a filmekből vett példákkal színezi ki.

sw_d6_5.JPGErő:

Szót ejtek még az Erőalkalmazásról. Ebben a rendszerben aki erőérzékeny 3 plusz főjellemzővel kell rendelkezni. (Kontroll,Észlelés,Változtatás) Ezekre a tulajdonságokra is abból a keretből kell áldozni, amiből a hagyományos főjellemzőkre rak a játékos. Ennek köszönhetően egy átlag Jedi nem lesz erős semmiben. Sajnos be kell vállalni, hogy egy ideig ballaszt a karakter és pl. harcban nagyon nem hatékony (Fénykard nehézség: 20). Cserébe később túlnő a partin, mint egy dnd varázsló. Viszont ha 3-4K-t összeszed a karakter mondjuk Kontroll-Észlelés kombóból, akkor profin tudja kezelni harcban a fénykardot. Ez elég nagy hátránynak tűnik, de szerintem összhangban van a ep 4-6 szellemiségével.

Egyéb adalékok:


A könyv tartalmaz még mindenféle függeléket,kalandötletekkel, felszerelésekkel, hajókkal, példakarakterekkel, idegen fajok leírásával, hátértörténettel, hasznos táblázatokkal. Mindez elég, hogy elindítsuk az első kalandokat. Szerencsére számtalan anyagot találunk hozzá akár ingyen is a neten, de régi kiadványokban bőséges a kalandok száma. Mind a Rúnában, mind a BH/HT újságokban rendesen támogatták a settinget. Ill. kiváló alternatív SW anyagok jelentek meg a kevésbé ismert Démon magazinban. Itt inkább a sötét oldalát

Összefoglalás:

Természetesen nem hibátlan ez a játék sem, helyenként túl szimulációs és a nehézsége se hozza azt az operett szintet, amit a filmek képviselnek. Azoknak tudom ajánlani, akik szeretik az eredeti trilógia hangulatát és némi finomhangolással elő is tudják állítani az asztal mellett. Ha szereted a kiélezett kalandokat és szeretsz sok kockával dobni, akkor ez a te játékod. Itt mindig borotvaélen táncol a veszély karöltve az epikus történetekkel.

Végezetül ide rakok egy linket kedvenc angol nyelvű podcastomról, aminek ebben az adásában beszélgettek a D6 SW-ról is a többi SW RPG mellett: http://dgsociety.net/podcast/the-star-wars-trilogy-of-games-dead-games-society/


By,

G

A bejegyzés trackback címe:

https://grungirpg.blog.hu/api/trackback/id/tr9415379548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása