Grungi RPG blogja

Ez a blog azért született, hogy megoszthassam véleményemet a világgal a szerepjátékokról. Bemutatók, kiegészítők, kalandok, beszámolók. Esetleg néha elkalandozok hasonló területekre, mint a táblás játékok például.

Friss topikok

DRTRPG

Címkék

5 (5) 5e (2) 5E (1) Age (1) AGE (1) ajánló (2) Alapok (9) Auvron (1) Barcraft (1) Bemutató (10) Bolygó (2) castles (2) chaos (1) Citadell (2) Citadella (1) crusades (2) csatorna (2) cyberpunk (4) D&D (10) D20 (6) D6 (2) d6 (1) Deep (1) Destination (1) dnd (7) dnd 5E (1) dungeons (1) dynamic (1) eberron (1) Elemzés (14) elmélkedés (2) És (1) expanded (1) Expanse (1) Fantasy (2) faust (1) Fénytelen (1) Fighting (1) Five (1) HP (1) ismertető (5) Játék (12) Jumpstart (1) Kaland (7) kampány (2) karakteralkotás (2) Kard (1) kedvcsináló (1) Kék (1) Kém (1) kildar (1) Kit (1) KJK (2) kockák (1) Kockázat (1) Lost (1) Lost Mines of Phandelver tapasztalatok (1) M.A.G.U.S. (2) magas (1) Mágia (1) Mines (2) neurospasta (1) Next (2) of (1) Old School Essentials (1) Ose (1) Osztály (2) patreon (1) Phandelver (2) RED (2) rendszer (5) revised (1) roll20 (2) roll player (1) rpg (21) sárkányok (1) sci-fi (4) setting (1) siege (1) Star (1) Starter Set (3) star wars (1) Star Wars (1) Sunless (2) swords (1) System (1) szerepjáték (15) szinten (1) társasjáték (1) taverna (1) Torches (1) történelem (1) TRPG (2) Tűzhegy (1) twitch (1) ultramodern (1) updated (1) Varázsló (1) vlog (2) Witcher (1) youtube (2) Címkefelhő

Szerepjáték Káosz rajongóknak

2022.12.18. 17:39 grungi

Sziasztok,

A napokban szembejött egy szerepjáték, ami felkeltette a figyelmemet. Ez a Swords and Chaos rpg. Első körben arra lettem figyelmes, hogy ez egy Siege rendszerű játék, valamint azt ígéri, hogy a Sword and Sorcery világát jól leképezi a számok szintjén. Előző cikkemben már írtam a Siege rendszerről, lássuk milyen egy 3rd party implementáció? A tesztpéldányt Jeremy Farkas biztosította számunkra. Köszönet érte!

Nos én nem mondhatnám magam a téma nagy rajongójának. Conan történeteket szívesen olvasok, meg ha szembe jön valami hasonló játék azt szívesen kipróbálom. Több témába vágó filmet láttam, a képernyőn kedvelem a témát. Ezt a játékot is inkább a Siege miatt néztem meg, de előre elárulhatom, hogy nem csalódtam, sztem jól hozza a zsánert.

 ec04bb7dc1edebcd60a6aa1768a26ce0_original.jpg

Alapok

Maga az alaprendszer a Siege rendszer esszenciáját képező elsődleges/másodlagos tulajdonságokkal működő szisztémát használja. Ha elsődleges egy tulajdonság 12 az alap célszám, ha másodlagos akkor 18 ellen dobsz alapértelmezetten.
A tulajdonságok kidobásához a 4d6-ot rendeli a rendszer, de nem a szokásos 3 legjobbat kell összeadni, hanem az általunk választott értékeket, vagyis ezzel készíthetünk a kockadobásból kijövő lehető legjobb értékek helyett annál gyengébb képességű karaktert, ha úgy szeretnénk.
A megszokott D20 alaptulajdonságok mellett bevezették a Luck tulajdonságot is, amire dobni is lehet tesztet, ha a puszta szerencse befolyásolja a helyzetet. Valamint bizonyos esetekben tudunk égetni tulajdonság pontot előnyszerzés érdekében és ilyenkor a rendszer ezt a tulajdonságot ajánlja erre a célra. Ezek a veszteségek természetesen nem véglegesek, idővel visszatér az elköltött pont. Ez a játék ismeri az 5E-ből ismert előny/hátrány mechanikát.

A zsáner sajátossága miatt kevesebb osztállyal dolgozik a rendszer, mint egy általános fantasy: Assassin, Barbarian, Fighter, Knight, Ranger, Rogue és Sorcerer közül tudunk választani. Ezek egy része a Castles and Crusades-ben megszokott képességekkel rendelkezik, de kisebb nagyobb átalakításokon estek át. Páldául ebben a rendszerben a támadó érték alapja a BtH kevesebb, mint CnC-ben. Ezzel jobban teret ad a szerencsének a harcban. Sőt a harcos esetén nem fix a BtH, hanem minden egyes támadáskor ki kell dobni. D4-D10 között mozog ez a kocka 1-10 szinteken. Összehasonlítva a barbárral a harcost, a barbár nagyjából a harcos BtH kockájának átlagát kapja. 10. szinten a harcos D10-es kockája mellett a barbár +5-el támad.
A BtH kockát a harcos manőverekre is használhatja, amit egyébként az impozáns Brutal Die néven illet a szerző. Ha valami különleges műveletet akar végrehajtani a harcos (pl. földrevitel, lökés, vagy felugrani egy óriás hátára), akkor dob ezzel a kockával és ha 4 vagy nagyobb értéket dob, akkor nyert és a manővert végrehajthatja ha a támadó dobás is sikeres.

87bf9fcec5487c138fd29ef0dd3abb20_original.pngA mágia

A mágiahasználókat a Sorcerer képviseli egyedül, ráadásul a zsáner szerint a varázslás egy nem közkedvelt dolog illetve maguk a kuruzslók sem. A varázslók lassan fejlődnek, körülményes a varázslás, stb. Ebben a rendszerben úgy jelentkezik, hogy 1-es dobás esetén corruption pontokat kapunk, ráadásul a meglévő corruption pontok növelik a dobás küszöbét egészen 5-ig, 10 corruption esetén pedig a karakter csúnyán elkárhozik.
A varázslatok nem szintekre osztott hierarchiában erősödnek, hanem van egy komplexity rendszer van, amin belül osztályokba sorolja a játék az egyes alkalmazásokat. Ezek egyre komolyabb hatásokat képviselnek és a memorizálás esetén is több helyet követelnek. Kezdetben egy Sorcerer 2 db slottal rendelkezik. Ehhez kap 3 Elementary spell-t és 1 Basic szintűt. Az első 1 slotot igényel, a másik pedig 2-őt. INT érték növeli a kapacitást 2-5-8 értékkel. Amire szükség van, mert a legmagasabb fokozaton egy Master besorolású varázslat 25 pontnyi kapacitást igényel a varázshasználó fejében, amit legkorábban 8. szinten tud megtenni egy átlag varázsló.
A varázslatok nem a szokványos nevekkel jönnek. Emiatt érdekes elnevezések születtek, hasonlóan, mint az Ars Magicaban. Nem olyan nevekkel találkozunk, hogy Armor, Shield, Fireball, stb.
Ellenben Pl.: Charm of Revitalization and Draining, ami egy gyógyvarázs 1d8+2 HP gyógyítással vagy sebzéssel megfordítva. Vagy ott van például a Mog Udartd's Detection of Secret Passageways, ami egy titkosajtókereső varázslat. Ilyen és ehhez hasonló varázslatnevekkel találkozhatunk.
Lehetőség van rituális mágiára, valamint a varázslatok egy része extra erőforrást is igényelhet, mint az ideiglenes tulajdonságpont költés.

03f92cfd6aecbc6a35fea3eaf013a8ce_original.png

A háttér

A karakteralkotás során felvehetünk szociális háttereket. Játszható fajokat nem találtam, de különböző népeket választhatunk és mindegyik ad valamilyen képességet és a kezdővagyonba is beleszólhat. Olyan tulajdonságokat kaphatunk, hogy pl. Corrupt, aminek köszönhetően nehezebben vernek át, vagy Multicultural, aminek köszönhetően közös nyelv híjján is tudunk kommunikálni más multikultúrális népekkel. A népek nevei a S&S zsánert idézik: pl.: New Atlantis, Lemuria, stb. Felvehetünk különböző háttereket, amelyek színesítik a játékot, de nem adnak számszerű előnyt vagy hátrányt, mint pl. a Theologian ("You are a great thinker of religious circles. Often do you meditate on the intentions of the Gods, and how it relates to the world around you.")

A felszerelés, fegyverek, életstílus (adott életszínvonal, mekkora kiadást igényel) és a harcrendszer nagyjából hozza a standard D20 játékok rendszerét, ezekről nem érdemes most beszélni.
A könyv tartalmaz még mesélői fejezetet, ami egy része a Siege rendszert magyarázza, de pl. tömeges harcra is ad alrendszert, ami a Mass Combat & the W.A.R. (Without Arduous Rules) System névre hallgat. Valamint az ostromfegyverek is előkerülnek.
Kapunk szabályokat a dungeon-ben való kalandozásra is, lehetnek követőink, csatlósaink. Valamint az időt is szabályozza a rendszer. 6 másodperces körök a harcban és 10 perces ciklusok rendszerében. Különböző véletlen mechanizmusok, mint a véletlen találkozási tábla igyekszik érdekessé tenni a labirintusban mozgást. Valamint természetesen csapdákra is kapunk példákat.

A fő kihívást a szörnyek jelentik ebben a játékban is. Az átlag zombitól a mítikus szörnyetegekig kapunk példát minden szintre. Ahogy nézem itt is érvényesül a S&S zsáner stílusa és némileg érzek ktuloid hatást is. Pl. a Byakhee nevű szörny számomra erre utal.

a7f92bde2017f14583fc48eb0d85ac33_original.png

A szokásos varázstárgyfejezet után kapunk egy történelmi fejezetet az ismert világról. Ami a szintén impozáns Gazetteer of the Earth as it Was Known During its Forgotten Age névre hallgat. Majd a kontinens mai állapotát leíró rész következik.
A függeléket néhány kalandötlet nyitja. Például egy olyan, hogy egy értékes ékszer a csapat kezébe kerül, ami sajnos lopott és ezért a kígyóemberek üldözni kezdik őket, de nem tudja senki, hogy miért?
A harmadik függelék arról szól, hogy lehet más osztályok képességeit megszerezni? Ami számomra nagyon érdekes, mert a Siege rendszer egyetlen hátránya számomra, hogy a képzettségek osztályokhoz kötöttek. Ezzel az opcionális szabállyal hozzá tudunk adni megkötésekkel támogató kasztot a fő kaszthoz. Ezért a támogató kaszt xp mennyiségénak felével fizetünk. Vagyis annyival nő a következő szinthez szükséges xp mennyiség, amennyi a támogató kaszt xp mennyiség igény fele.  Nyelvek tanulása után az ajánlott olvasmány következik, ami a szokásos Leiber, Vance, Tolkien, Lovecraft és társaik felsorolás.
Van még pár apróság, mérgek, rangok, jellem (alignment) és pár tipp más világokhoz. Az OGL licensz zárja a sort.

f73eeacfd7288cd49d1d825bcb5f08a4_original.png

Szóval számomra egy érdekes játék, mert megtartotta a Siege egyszerűségét és áramvonalasságát és ebbe jól ültette be a S&S zsáner legfőbb toposzait. Egy-két játékra kipróbálnám, ugyanakkor hosszútávon lehet nem játszanék vele nagy kampányt, mert jobban kedvelem a hősies fantasyt, mind ezt a fajtát, de ötleteket mindenképp fogok meríteni belőle a saját Siege rendszeremhez.

itt tudjátok beszerezni: https://www.blackspirefantasy.com/

Köszönöm szépen a figyelmet!

A bejegyzés trackback címe:

https://grungirpg.blog.hu/api/trackback/id/tr2018005018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása