Sziasztok,
A napokban szembejött egy szerepjáték, ami felkeltette a figyelmemet. Ez a Swords and Chaos rpg. Első körben arra lettem figyelmes, hogy ez egy Siege rendszerű játék, valamint azt ígéri, hogy a Sword and Sorcery világát jól leképezi a számok szintjén. Előző cikkemben már írtam a Siege rendszerről, lássuk milyen egy 3rd party implementáció? A tesztpéldányt Jeremy Farkas biztosította számunkra. Köszönet érte!
Nos én nem mondhatnám magam a téma nagy rajongójának. Conan történeteket szívesen olvasok, meg ha szembe jön valami hasonló játék azt szívesen kipróbálom. Több témába vágó filmet láttam, a képernyőn kedvelem a témát. Ezt a játékot is inkább a Siege miatt néztem meg, de előre elárulhatom, hogy nem csalódtam, sztem jól hozza a zsánert.
Alapok
Maga az alaprendszer a Siege rendszer esszenciáját képező elsődleges/másodlagos tulajdonságokkal működő szisztémát használja. Ha elsődleges egy tulajdonság 12 az alap célszám, ha másodlagos akkor 18 ellen dobsz alapértelmezetten.
A tulajdonságok kidobásához a 4d6-ot rendeli a rendszer, de nem a szokásos 3 legjobbat kell összeadni, hanem az általunk választott értékeket, vagyis ezzel készíthetünk a kockadobásból kijövő lehető legjobb értékek helyett annál gyengébb képességű karaktert, ha úgy szeretnénk.
A megszokott D20 alaptulajdonságok mellett bevezették a Luck tulajdonságot is, amire dobni is lehet tesztet, ha a puszta szerencse befolyásolja a helyzetet. Valamint bizonyos esetekben tudunk égetni tulajdonság pontot előnyszerzés érdekében és ilyenkor a rendszer ezt a tulajdonságot ajánlja erre a célra. Ezek a veszteségek természetesen nem véglegesek, idővel visszatér az elköltött pont. Ez a játék ismeri az 5E-ből ismert előny/hátrány mechanikát.
A zsáner sajátossága miatt kevesebb osztállyal dolgozik a rendszer, mint egy általános fantasy: Assassin, Barbarian, Fighter, Knight, Ranger, Rogue és Sorcerer közül tudunk választani. Ezek egy része a Castles and Crusades-ben megszokott képességekkel rendelkezik, de kisebb nagyobb átalakításokon estek át. Páldául ebben a rendszerben a támadó érték alapja a BtH kevesebb, mint CnC-ben. Ezzel jobban teret ad a szerencsének a harcban. Sőt a harcos esetén nem fix a BtH, hanem minden egyes támadáskor ki kell dobni. D4-D10 között mozog ez a kocka 1-10 szinteken. Összehasonlítva a barbárral a harcost, a barbár nagyjából a harcos BtH kockájának átlagát kapja. 10. szinten a harcos D10-es kockája mellett a barbár +5-el támad.
A BtH kockát a harcos manőverekre is használhatja, amit egyébként az impozáns Brutal Die néven illet a szerző. Ha valami különleges műveletet akar végrehajtani a harcos (pl. földrevitel, lökés, vagy felugrani egy óriás hátára), akkor dob ezzel a kockával és ha 4 vagy nagyobb értéket dob, akkor nyert és a manővert végrehajthatja ha a támadó dobás is sikeres.
A mágia
A mágiahasználókat a Sorcerer képviseli egyedül, ráadásul a zsáner szerint a varázslás egy nem közkedvelt dolog illetve maguk a kuruzslók sem. A varázslók lassan fejlődnek, körülményes a varázslás, stb. Ebben a rendszerben úgy jelentkezik, hogy 1-es dobás esetén corruption pontokat kapunk, ráadásul a meglévő corruption pontok növelik a dobás küszöbét egészen 5-ig, 10 corruption esetén pedig a karakter csúnyán elkárhozik.
A varázslatok nem szintekre osztott hierarchiában erősödnek, hanem van egy komplexity rendszer van, amin belül osztályokba sorolja a játék az egyes alkalmazásokat. Ezek egyre komolyabb hatásokat képviselnek és a memorizálás esetén is több helyet követelnek. Kezdetben egy Sorcerer 2 db slottal rendelkezik. Ehhez kap 3 Elementary spell-t és 1 Basic szintűt. Az első 1 slotot igényel, a másik pedig 2-őt. INT érték növeli a kapacitást 2-5-8 értékkel. Amire szükség van, mert a legmagasabb fokozaton egy Master besorolású varázslat 25 pontnyi kapacitást igényel a varázshasználó fejében, amit legkorábban 8. szinten tud megtenni egy átlag varázsló.
A varázslatok nem a szokványos nevekkel jönnek. Emiatt érdekes elnevezések születtek, hasonlóan, mint az Ars Magicaban. Nem olyan nevekkel találkozunk, hogy Armor, Shield, Fireball, stb.
Ellenben Pl.: Charm of Revitalization and Draining, ami egy gyógyvarázs 1d8+2 HP gyógyítással vagy sebzéssel megfordítva. Vagy ott van például a Mog Udartd's Detection of Secret Passageways, ami egy titkosajtókereső varázslat. Ilyen és ehhez hasonló varázslatnevekkel találkozhatunk.
Lehetőség van rituális mágiára, valamint a varázslatok egy része extra erőforrást is igényelhet, mint az ideiglenes tulajdonságpont költés.
A háttér
A karakteralkotás során felvehetünk szociális háttereket. Játszható fajokat nem találtam, de különböző népeket választhatunk és mindegyik ad valamilyen képességet és a kezdővagyonba is beleszólhat. Olyan tulajdonságokat kaphatunk, hogy pl. Corrupt, aminek köszönhetően nehezebben vernek át, vagy Multicultural, aminek köszönhetően közös nyelv híjján is tudunk kommunikálni más multikultúrális népekkel. A népek nevei a S&S zsánert idézik: pl.: New Atlantis, Lemuria, stb. Felvehetünk különböző háttereket, amelyek színesítik a játékot, de nem adnak számszerű előnyt vagy hátrányt, mint pl. a Theologian ("You are a great thinker of religious circles. Often do you meditate on the intentions of the Gods, and how it relates to the world around you.")
A felszerelés, fegyverek, életstílus (adott életszínvonal, mekkora kiadást igényel) és a harcrendszer nagyjából hozza a standard D20 játékok rendszerét, ezekről nem érdemes most beszélni.
A könyv tartalmaz még mesélői fejezetet, ami egy része a Siege rendszert magyarázza, de pl. tömeges harcra is ad alrendszert, ami a Mass Combat & the W.A.R. (Without Arduous Rules) System névre hallgat. Valamint az ostromfegyverek is előkerülnek.
Kapunk szabályokat a dungeon-ben való kalandozásra is, lehetnek követőink, csatlósaink. Valamint az időt is szabályozza a rendszer. 6 másodperces körök a harcban és 10 perces ciklusok rendszerében. Különböző véletlen mechanizmusok, mint a véletlen találkozási tábla igyekszik érdekessé tenni a labirintusban mozgást. Valamint természetesen csapdákra is kapunk példákat.
A fő kihívást a szörnyek jelentik ebben a játékban is. Az átlag zombitól a mítikus szörnyetegekig kapunk példát minden szintre. Ahogy nézem itt is érvényesül a S&S zsáner stílusa és némileg érzek ktuloid hatást is. Pl. a Byakhee nevű szörny számomra erre utal.
A szokásos varázstárgyfejezet után kapunk egy történelmi fejezetet az ismert világról. Ami a szintén impozáns Gazetteer of the Earth as it Was Known During its Forgotten Age névre hallgat. Majd a kontinens mai állapotát leíró rész következik.
A függeléket néhány kalandötlet nyitja. Például egy olyan, hogy egy értékes ékszer a csapat kezébe kerül, ami sajnos lopott és ezért a kígyóemberek üldözni kezdik őket, de nem tudja senki, hogy miért?
A harmadik függelék arról szól, hogy lehet más osztályok képességeit megszerezni? Ami számomra nagyon érdekes, mert a Siege rendszer egyetlen hátránya számomra, hogy a képzettségek osztályokhoz kötöttek. Ezzel az opcionális szabállyal hozzá tudunk adni megkötésekkel támogató kasztot a fő kaszthoz. Ezért a támogató kaszt xp mennyiségénak felével fizetünk. Vagyis annyival nő a következő szinthez szükséges xp mennyiség, amennyi a támogató kaszt xp mennyiség igény fele. Nyelvek tanulása után az ajánlott olvasmány következik, ami a szokásos Leiber, Vance, Tolkien, Lovecraft és társaik felsorolás.
Van még pár apróság, mérgek, rangok, jellem (alignment) és pár tipp más világokhoz. Az OGL licensz zárja a sort.
Szóval számomra egy érdekes játék, mert megtartotta a Siege egyszerűségét és áramvonalasságát és ebbe jól ültette be a S&S zsáner legfőbb toposzait. Egy-két játékra kipróbálnám, ugyanakkor hosszútávon lehet nem játszanék vele nagy kampányt, mert jobban kedvelem a hősies fantasyt, mind ezt a fajtát, de ötleteket mindenképp fogok meríteni belőle a saját Siege rendszeremhez.
itt tudjátok beszerezni: https://www.blackspirefantasy.com/
Köszönöm szépen a figyelmet!