Sziasztok,
Most, hogy kijött a hír, hogy a Castles and Crusades rpg magyarul is megjelenik gondoltam írok egy ismertetőt a játék születéséről.
A Troll Lord Games-t a játék kiadóját Mac Golden, Davis Chenault és Stephen Chenault alapították 2000-ben. Stephen Chenault inkább a történetmesélés oldaláról közelítette meg a hobbit a másik két alapító pedig rendszer oldaláról támogatta a munkát.
Egy kicsi Sword and Sorcery nevű szerepjátékkak indítottak, ami Aihrde világán játszódott.Ez párhuzamosan zajlott a D20 nyílt licensz kijövetelével így például a játékukhoz írt kalandokat villámgyorsan kiadták D20 alatt is.
A dolgaik jobban mentek, mint gondolták, jó terjesztői szerződéseket kötöttek és megfogták a főnyereményt is, leszerződtek Gary Gygax-el és haláláig együtt dolgoztak különböző projekteken, sőt utána is pár hónapig, amíg a felesége vissza nem vonta az engedélyeket. Elkötelezték magukat a Gygaxian Fantasy World mellett. Ami többségében rendszerfüggetlen háttéranyagok sorozata volt.
2003 körül elkezdtek eltávolodni a D20 licensztől, vagyis d&d anyagok helyett teljesen saját játékot kifejleszteni. A Castles and Crusades rpg 2004-ben jelent meg jóval más hasonló retro-klónok előtt. Maga a játék Gygax játtékklubja alapján kapta a nevét. Ez a játék azóta is a zászlóshajó a cégnél.
Dobozos kiadásban publikálták, amely három digest méretű füzetet, kockákat és egy zsírkrétát tartalmazott. Nekem egy hasonló reprint van csak ceruzával. :) A dobozos készletet az indokolta, hogy legyen valami, amit a 2004 augusztusi Gen Conon el lehetett volna adni, mivel a kész játékosok kézikönyve még négy hónapig váratott magára.
A dobozos készletet azért választották, mert hasonlít a Dungeons & Dragons legkorábbi változataira, amelyek a nyomdai kivitelezéstől függően fadobozban vagy fehér dobozban jöttek ki. A cég weboldalán keresztüli promócióként az első 300 példányt a tervezők aláírták és megszámozták. A következő évben Monster Manual-t is kiadtak mellé.
Az az elv vezérelte őket a fejlesztés során, hogy minden próba, konfliktus megoldható legyen a játék során egy egyszerű tulajdonságpróbával és ez szemmel láthatóan sikerült is. Ahol dobni kell, ott mindig a tulajdonság bónusz az alapja a folyamatnak. A rendszer alapjairól már írtam itt.
Ami egyébként Ennie Award jelölést is kapott.
A másik fontos szempont az egyszerűség mellett a modularitás, ami az előzőből következik, nagyon könnyen lehetséges anyagokat gyártani és beilleszteni a meglévők mellé, mert akár nulláról fejleszteni, vagy átalakítani meglévő elemet.
Mindjárt az elején indítottak egy erős dobással: Castle Zagyg: Yggsburgh, majd folytatták Kuntz Dark Chateau-jával.
Majd ott volt Davis Assault on Blacktooth Ridge (A1) modulja, ami az első C&C kaland volt, ami Erde, később Aihrde néven futó settingben játszódott, ami mai napig a hivatalos világa ennek a szerepjátknak.
2007-ben kijött Gygax második dobása a C&C rendszerhez: Castle Zagyg: The Upper Works. Szintén ebben az évben jött ki egy gazetteer, a After Winter’s Dark, ami rögzítette Aihrde hivatalos státuszát.
Ezek után 2011-ben zárta a sort a Castle Keepers Guide, ami ebben a rendszerben a DMG-nek felel meg.
A következő settingek jelentek meg a játékhoz:
Aihrde
Az egykor Erde névre hallgató Aihrde a Troll Lord Games alap világa. Eredetileg a Dungeons & Dragons játékhoz készült, és a World of Aihrde Folio című kiadványban jött ki. Az olyan könyvek, mint a The Free City of Eskadia bővítették a settinget és részletesebben kiffejtették. Egy teljes kampánykörnyezet, a The Codex of Aihrde 2015-ben jelent meg
Bluffside
A Troll Lord Games második Castles & Crusades settingje, a Bluffside a Thunderhead Games által kiadott korábbi termék konverziója és bővítése. A Bluffside-ot úgy tervezték, hogy a játékosok bárhova elhelyezhetik a meglévő kampányukban, vagy önmagában is használható kampányhelyszínként.
Haunted Highlands
A Troll Lord Games harmadik settingje a Castles & Crusades-hez, amelyet a "DB" kalandsorozattal vezettek be.
Inzae
A Troll Lord Games zord, realista settingje, amelyet az "I" kalandsorozattal vezettek be.
Összefoglalva példaértékű, hogy egy ilyen garázsprojekt ennyire ki tudta magát nőni és a mai napig komoly rajongótáborral rendelkezik 25 év után is.