Sziasztok,
Első körben épp nem egy RPG témájú cikket írok. Konkrétan a Tűzhegy Varázslója c. könyv. táblás változatáról lenne szó. A könyv volt a nyitódarabja a Ian Livingstone és Steve Jackson fémjelezte sorozatnak a fighting fantasy lapozgatós könyvekből. Ami 1982-ben jelent meg és akkoriban sikert aratott, Magyarországra is eljutott a rendszerváltás környékén. A táblás változatot Steve Jackson 1986-ban adta ki a Games Workshop keretein belül. Ennek sikereiről nem tudok sokat, de amikor megtudtam, hogy létezik rögtön beszereztem egyet és kipróbáltam.
A játék mechanizmusa hasonló a könyvéhez, egyetlen komoly változtatás van, az pedig a varázsló kincsesládájának kulcsa. Ez az ami miatt kissé bonyolult lett a játék és talán ezért nem terjedt el annyira. Másik oldalról viszont növeli a feszültséget a játékosok között és izgalmas helyzeteket teremt. A játékban van 9 számozott kulcskártya, ezek közül random el kell helyezni 3-at a kincsesládához ami a legvégén a célban található. A többit szét kell osztani a játékosok között. Mindenkinek jut 1 v. 2 kártya, ha akad felesleg azt a leggyengébb karakterhez kell rendelni. Nos a cél, hogy végigverekedjük magunkat a labirintuson, legyőzve számtalan szörnyet, begyűjtve tárgyakat, köztük kulcscsomókat, álkulcsokat és megfejteni a zár kombinációját, miután leöltük a sárkányt és a gonosz varázslót. Közben csapdák és érdekes npc-k várnak ránk akik vagy segítenek, vagy keresztbe tesznek nekünk, ez a mi döntéseinken is múlik. A kombinációt úgy tudhatjuk meg, hogy ha 1-est dobunk a kockával a lépéskor kihívhatjuk a többi játékost egy információcserére. Bemondunk egy számot (Jó esetben olyat amilyen kulcs nincs nálunk.) és mindenki köteles berakni egy kulcskártyát középre. Természetesen csak egy lehet igazi, a többiek olyat raknak be ami üres. Csak az a játékos nézheti meg aki kezdeményezte a cserét. Így tudomást szerezhet a helyes kombinációról. Ha mindenki üreset adott be, az azt jelenti, hogy a kérdéses szám a zárban van a kincsesládában. Ha talál számot, az azt jelenti, hogy rossz kódot mondott be. Több ilyen infócserével kideríthető az eredmény. Persze ez még kevés, meg kell találni a helyes kulcscsomót is, ha nincs meg akkor helyettesíthetjük a meglévő kulcscsomókon a helytelen számokat álkulccsal.
Alapvetően jó a játék, főleg, ha a játékosok intrikálnak egymás ellen, ugyanis ha valaki megszerez egy létfontosságú tárgyat akkor azt el lehet lopni, rabolni stb. tőle. Van egy két tápos tárgy, mint az elf csizma ami 2 kockát biztosít a mozgáshoz, vagy a küklopsz szeme ami megöli azonnal a varázslót. A csaták izgalmasak, van egy-két érdekes hely, pl. a folyó, ahol több módon lehet átkelni mint a könyvben és az NPC-k is szinesítik a játékot, mint pl.a tolvaj, vagy a szerencsejátékos. Egyszeri kipróbálásra, esetleg egy hosszú téli estére ajánlott.
Üdv,
Grungi