A NeuroSpasta a Dias Ex Machina settingje az Ultramodern rpg szabályai szerint. Korábban már kiadták DnD 4 és Pathfinder alá, de most megérkezett az 5. kiadás szerint is. Mivel nekem ez a rendszer a legszimpatikusabb ezek közül, ezért ezt fogom ismertetni nektek. Előjáróban egy kis hangulatkeltő:
A világ kissé rajzfilmszerű steril anime utánérzés. Például bevallottan hatott rá a Ghost in the shell, ami egyébként az egyik kedvenc CP művem. Tehát a setting fő konfliktusai különböző 3 betűs szervezetek és államok között zajlanak. Cypberpunk toposznak megfelelően ez egy olyan világ, ahol minden manipulálható. Mindent átsző a politika és az intrika.
A középpontban egy fiktív autonóm városállam Archon áll, mint a jövő központja, ami az az Egyesült Nemzetek részére épült. Az alapítás óta, az évek során a város a puskaporos hordójává vált és politikai feszültségnek és a
viszálynak. A karakterek beszállhatnak a küzdelembe a radikális csoportok vagy akár békefenntartók oldalán is.
A könyv tartalmaz néhány új szabályt, a világ fajainak leírását, új háttereket, egy új osztályt a Freedivert. Némi felszerelést: cyberware-t, programokat, Az ellenfelek leírásait. Végül maga a setting kifejtése történik. Az alapszabályokat az 5E SRD-ben és az Ultramodern szabálykönyvben találjuk.
A könyv a bevezetésben Archonról ejt pár szót. Ebben a városban 2091-ben járunk 10 évvel az alapítás után. Itt találjuk a az Egyesült Nemzetek az ENSZ modernkori változatának a központját. A legtöbb nemzet működtet itt követséget, ez elég jól biztosít multikulti környezetet. Az egész várost a DPS biztonsági szervezet felügyeli. Rengeteg hasonló hárombetűs szervezet létezik a világban, a játékosok a bőség zavarában fognak lubickolni, ha ezek közül akarnak választani. Majd egy részletesebb timeline következik, ez is tobzódik az információban. A rossz hír, hogy ha megvalósul ez a koncepció, akkor helyi háborúk sorozata vár ránk a jövőben. :)
Majd a szószedet fejti ki a kapcsolódó fogalmakat, elsősorban a fent említett szervezetek neveit tartalmazza.
Az új szabályok elsősorban a hackelés/technika mentén alakulnak. Ami a legnagyobb újdonság, hogy minden és mindenki hackelhető, legyen az digitális, kibernetikus vagy természetes személy. Ezt a tevékenységet itt freediving-nek és a hacker karaktereket freediver-nek hívja a rendszer. Szerencsére a karakterek nem védtelenek a támadásokkal szemben, mindenkinek van egy firewall értéke ami az AC-nak felel meg a harcban.
A Második nagy fejezetben a könyv rátér a karakteralkotásra. Négy fajt különböztet meg: Neugenic(genetikailag módosított emberek), Prosthetic(kibernetikusan módosultak), True-born(természetes személyek), Virtuant(digitális polgárok). Ezek után bemutat pár világsepifikus hátteret, mint az afrikai olajbiztonságis, az ex-zsoldos, interpol ügynök, stb.
A Freediver kaszt következik a harmadik, Development fejezetben. Érzésem szerint ez az osztály, ami köré épül a játék. Ő a varázslónak megfelelő tag a csapatban. Azzal, hogy bárkit hackelni tud sokkal nagyobb eszköztára van mint a többi CP játékban. Programjaivall és képességeivel feltörni ,befolyásolni és leinformálni tudja az ellenfeleket. Szerintem ez az egyik legizgalmasabb része a könyvnek, szívesen kipróbálnék egy emberhackert. :) Vannak hozzá archetipusok is: Mindenféle kalapos hacker: fehér,szürke,fekete aki elsősorban a klasszikus computer zsoké, Dominator: ő a személyekre specializált,Ghost: transzhumán karakter, Robotologist: gépeket irányít.
Felszerelés: Robotok, implantok, fegyverek. A kibernetika egy SEED-nek (Synaptic Embedded
Electronic Device) nevezett rendszerre épül. (Gyak emberbe épített computer). Ez az alap rendszer és erre épülnek a jobbnál jobb extrák. Maga a SEED is rendelkezik képességekkel (pl.: vezetéknélküli kommunikáció, felvétel), de az implantok adják az igazi boost-ot. A cuccok között van firewall, teljes test átalakítás, megerősített váz, testi és neurális implantok, stb. Mindenféle csúcs eszköz, amivel erősítheted a képességeidet. A józan ész, a mesélői korlátozások, a pénz és a SEED kapacitás szab csak gátat a tápolásnak. Az elnevezések tetszenek, kicsit emlékeztetnek a CP2020-ból ismert márkákra. Pl.: Kenbachi. a fejezet végén kifejti a könyv a kontaktokat, minden cyberpunk világ mozgatóit.
Az Ötödik fejezet a programokról szól, ezekkel támadnak és védekeznek, információt gyűjtenek a hackerek. Ezeknek is a SEED kapacitás határozza meg a telepített példányok számát. A szabályok lefektetik a program és vírusírás szabályait is.
A soron következő hatodik fejezet a különböző ellenfeleket tartalmazza. Van itt minden mi Szem-szájnak ingere. A házi robottól, szintetikus kéjnőn át a harci megarobotokig. Egyik kedvencem SHIIRO AOKI, aki egy kibernetizált misztikus ninjanő.Ez a fejezet tartalmaz még néhány olyan szervert/rendszert, ami komoly ellenfele lehet a hackereknek, mint a legendás Echelon.
A hetedik fejezet a történelemmel indít, amiből kiderül. hogy alakult ki a játék jelene. Utána Archon részletesebb leírása következik, a fejezet bemutatja részletesen a hét városrészt. Egy dekadens modern város képe tárul elénk ebben a fejezetben, ami kiválóan alkalmas posztmodern csaták megvívására. A városi életről szóló részben kitér a könyv az itt működő szervezetek, mint az Interpol vagy a DPS (Division of Public Safety: Az egyik antiterrorista szervezet.) tevékenységére is. Majd a hétköznapi élet vonatkozásait tárgyalja, mint a gazdaság, uralkodó nyelvek, virtuális személyek helyzete, cégek, stb.
A nyolcadik fejezet az ALPHA TEAM rátér a játékos karakterekre. Alapértelmezetten a PC-k a DPS keretein belül tevékenykednek, de én nem zárnám ki az alternatívákat sem, hiszen rengeteg lehetőséget kínál a szabálykönyv. A DPS-en belül komolyabb lehetőségeik vannak a karaktereknek, mozgásra, fegyverviseletre, hiszen ez a város elég rendpárti és korlátozza a polgárokat a saját és mások védelme érdekében.
Végezetül egy kalandon a DREAMS OF MAN-en keresztül mutatja be a könyv, hogy milyen egy "átlagos" DPS ügynök élete. 4-5 átlagosan 2. szintű karakterekre szabott történet akcióval és intrikával. Iráni nagykövetségen elkövetett terrortámadással indul, mikor beszállnak az akcióba a játékos karakterek, de természetesen a szálak szövevényesek és magasra vezetnek. :)
Remélem, hogy felkeltettem az érdeklődést a könyv iránt, ha igen akkor a következő linken be tudod szerezni:
Kell hozzá az Ultramodern is:
Egyben olcsóbb:
Kiadó honlapja:
Jó játékot!
Grungi