Sziasztok!
Ma érkezett egy digitális Five Torches Deep rpg csomag Ben Dutter jóvoltából. Köszönjük! Rögtön el is kezdtem feldolgozni. A csomagban találtam egy 109 oldalas szabálykönyvet, két féle karakterlapot, tölthető és normál, egy összefoglaló segédletet, valamint egy mobilra optimalizált változatot az alapkönyvből. A terjedelem és a karakterlapok azt igérik, hogy ez egy szabálykönnyű játék lesz. Lássuk!
Alapvetések
Az alkotók szándéka az, hogy a jól ismert oldschool játékélményt átadják az 5E-t jól ismerő közönségnek. Kíváncsi voltam, hogy ez hogy sikerült?
Mindjárt az elején a quick primer kezdődik, ami lefekteti, hogy milyen design megfontolások vezették az alkotót a fejlesztés során. Rögtön leakadtam a " Spells can cause magical mishaps" részen, hm érdekes! :)
Pl. megtudhatjuk, hogy veszélyesebb és izgalmasabb a játék, mint egy átlag 5E kampány esetében, a megterheltség, az utazás és túlélés jobban a fókuszban van, igyekeztek jobban kiegyensúlyozni a főjellemzőket, vagy pl. az AC 11-ről indul. Szóval van pár változás, de összeségében kvázi-kompatibilis az 5E alaprendszerrel a matek és úgy általában az oldschool játékokkal is.
Az alaprendszer magja 5E, de a példajátékból is kiderül pár különbség. Kezdeményezés fix érték, a varázslatokra próbát kell dobni, az utazás erőforrásba kerül.
Karakteralkotás
A folyamat végtelen egyszerű a többi szerepjátékkal összehasonlítva:
1. Pick race
2. Roll abilities
3. Pick class
4. Define or pick equipment
5. Decide on supply (SUP) carried
6.Determine total load
7. Pick spells if applicable
8. Fill out your character sheet
A fajok a szokásos alaplények, annyi különlegesség van, hogy a nem emberek bizonyos tulajdonságukat fix értékkel kapják meg és a többit dobják bizonyos kóddal. Pl. Törpe: CON,STR: 13, többi: 2d6+3. Ehhez képest az ember 3d6-al dob mindent. Megint egy érdekesség: Nem emberi fajok osztálykövetelménnyel indulnak. Pl. Törpe 13+ Dex-el lehet tolvaj és 13+ Int-el lehet varázsló. Gyors fejszámolás után kiderül, hogy nem sok Törpe varázsló és tolvaj szaladgál az FTD világában.
Az ability bónus -4-+4 között mozog, de a normál tartományban megegyezik az 5E matekkal, csak az alsó szélen hiányzik a -5, ill. 18 feletti tartomány nincs benne a könyvben.
Négy alaposztály ismert a rendszerben, a Warrior, Thief, Zealot, Mage. A zealot igazából a klasszik papnak felel meg.
Ezek után a rendszer meghatározza a fejlődés folyamatát. XP a biztonságba helyezett golddél jár. (Gondolom ha a dungeon-ből kihordják.) 2-9 szinteken képzeli a rendszer a pályát és lényegesen lassabb sebességgel lépnek szintet a karakterek, mint vanilla 5E-ben.
Jönnek az osztályok: Pl. a Warrior komolyabb HP-t birtokol, képzett az STR, CON próbákban és Coordination,
tactics, will területeken. Nagyjából mindegyik osztály így épül fel. Plusz mindenki kap architype-ot, hogy tudjanak specializálódni. Illetve a Zealot és a Mage képes varázsolni ezeken felül. 3. és 7. szinten kap minden osztály extrákat a specializációból. Ezeken felül, mindenféle képességek, bónuszok járnak szintenként, ezek tovább differenciálják az osztályokat. Nincs üresjárat, mindig kap valamit egy karakter szintlépéskor.
A warrior pl. tud barbarianként (rage), fighterként (hadrend,+AC,+sebzés), vagy rangerként (stealth, túlélési előnyök).
Fegyverek és páncélzat
Ez a rendszer hagyományosan egyszerűsíti a fegyverzet kérdését, van simple és martial weapon, valamint sebzésosztályok képviselik magukat a harcrendszerben. A páncélzat is osztályelvű, pl. a Heavy Armor (AC:15)-tól a none (alap AC+DEX)-ig terjed. A megterheltséget is un. load-ban mérik, pl. egykezes fegyver 1 load-ot nyom. (Minden karakter STR mennyiségű load-ot bír.)
Pl: Longsword: 1d12 + STR mod, 2h, martial, melee, slashing.
Supply
Ezzel az értékkel méri a rendszer az erőforrásokat, olyan hétköznapi dolgok, ami szükségesek a túléléshez, pl. fáklya, étel, lövedék. Karakterek megfelelő környezetben ezeket az erőforrásokat képesek a karakterek pótolni. A rendszer kezeli a tárgyak ellenállását, tartósságát is. Emellett van egy egyszerű crafting rendszer is.
Játékmenet
Itt a normál akciót active néven ismerik, addig a reakció és a bónusz akció quick-ként fut. Utóbbiakat nem feltétlenül a gyorsaságukkal magyarázza a rendszer, hanem lehet előkészített cselekedet is. A további részek nagyjából megegyeznek az 5E standarnak. Viszont a kritikus sebzés itt a kidobott sebzést duplázza és a haldoklás esetén nincs death save, 1 percen belül kell stabilizálódni, vagy a harc végéig. Létezik egy Injury table, ami extra maradandó hatásokat ad, ha sikerül stabilizálni a karaktert. A természetes gyógyulás 1HP/éjszaka.
A Morál rendszer hatálya alá esnek a PC-k is, bár a könyv szerint nem kell folyton csekkolni náluk. Egy próbából áll, amit módosít a karakter WIS módosítója és még pár dolog és azt hivatott eldönteni, hogy a karakter harcékeps-e továbbra is lelkileg.
Az utazást keretek közé szorították, itt kötrökre osztva is lehet művelni. 1 utazási kör=1 óra. Közben vélettlen találkozást kell dobni.
Időkezelés, fények természete és a menekülés üldözés témaköre is felmerül még. Majd az ellenállóképesség (resilience) és kimerülés jön. Előbbi a kalandozással tölthető órák számát adja meg mielőtt megéhezik, elfárad. Ha kimerült a karakter, akkor hátránnyal dob minden próbát.
Majd rátér a korrupció (corruption) kérdésére, ez az összefoglaló neve azon hatásoknak, amelyek romboló hatással bírnak a karakterek testére. (Mérgek, betegségek, egyéb rossz hatások)
Mágia
Rendszerszinten mindenki sorcerer, persze csak technikailag. Mindkét varázshasználó osztály ismer 3-3 alkasztot. Viszont minden egyes alkalmazás próbát igényel: DC = 10 + spell’s level. Ez szokatlan, de mindenképp figyelemreméltő megoldás. Az ismert varázslatok száma 1-5 varázslatszint tartományban egyesével nő. Balsiker esetén dobni kell egy táblázatból, ami a kellemetlentől, akár halált jelentő hatásokig terjedő skálán tartalmaz hatásokat, amik a sikertelen varázslót érik. A varázslási rendszer többi eleme jóval közelebb áll az eredeti 5E-hez. A varázslatokból jóval kevesebb van, mint az anyarendszerben és elsősorban a dungeonfantasy-hez kapcsolódnak. Szintenként 5 db, vagyis a trükkökkel együtt összesen 30, mindez kétszer varázslói és papi mágiában. Mondjuk helyenként érdekes elnevezéssel. Pl. fireball helyett van Furyfire.
NPCs and Monsters
A szokásos elmaradhatatlan követők, szolgák, reakciódobás. Valamint segédlet a szörnyek megalkotásához, amiszintén az 5E receptjét követi. Kapunk néhány példát is. Pl.:
Mesélők fejezete
Itt sem ér sok meglepetés. Néhány alapelv lefektetése, amelyek ismerősek lehetnek más dungeonkalandozós játékból és random táblák, pl térképezésre is. Végül egy gyors referencát találunk és karakterlapot és el is értünk a 48. oldalhoz.
Összegzés: Ezt a játékot azoknak ajánlom, akik modern mechanikával akarják megvalósítani kamaszos dungeonkúszásaikat.
Üdv,
G