Grungi RPG blogja

Ez a blog azért született, hogy megoszthassam véleményemet a világgal a szerepjátékokról. Bemutatók, kiegészítők, kalandok, beszámolók. Esetleg néha elkalandozok hasonló területekre, mint a táblás játékok például.

Friss topikok

DRTRPG

Címkék

5 (5) 5E (1) 5e (2) Age (1) AGE (1) ajánló (2) Alapok (9) Auvron (1) Barcraft (1) Bemutató (10) Bolygó (2) castles (2) chaos (1) Citadell (2) Citadella (1) crusades (2) csatorna (2) cyberpunk (4) D&D (10) D20 (6) d6 (1) D6 (2) Deep (1) Destination (1) dnd (7) dnd 5E (1) dungeons (1) dynamic (1) eberron (1) Elemzés (14) elmélkedés (2) És (1) expanded (1) Expanse (1) Fantasy (2) faust (1) Fénytelen (1) Fighting (1) Five (1) HP (1) ismertető (5) Játék (12) Jumpstart (1) Kaland (7) kampány (2) karakteralkotás (2) Kard (1) kedvcsináló (1) Kék (1) Kém (1) kildar (1) Kit (1) KJK (2) kockák (1) Kockázat (1) Lost (1) Lost Mines of Phandelver tapasztalatok (1) M.A.G.U.S. (2) magas (1) Mágia (1) Mines (2) neurospasta (1) Next (2) of (1) Old School Essentials (1) Ose (1) Osztály (2) patreon (1) Phandelver (2) RED (2) rendszer (5) revised (1) roll20 (2) roll player (1) rpg (21) sárkányok (1) sci-fi (4) setting (1) siege (1) Star (1) Starter Set (3) Star Wars (1) star wars (1) Sunless (2) swords (1) System (1) szerepjáték (15) szinten (1) társasjáték (1) taverna (1) Torches (1) történelem (1) TRPG (2) Tűzhegy (1) twitch (1) ultramodern (1) updated (1) Varázsló (1) vlog (2) Witcher (1) youtube (2) Címkefelhő

Castles and Crusades bemutató és kampányalapozás

2022.11.11. 12:10 grungi

Sziasztok,

A szerepjátékot a M.A.G.U.S-al kezdtem, amikor az megjelent. Ahogy a legtöbb korombeli magyar szerepjátékos, vagyis második generációsnak számítok a magyar közösségben. Sokáig gyanúsan néztem a dnd-re és különböző kiadásaira. Kipróbáltam már az elején, sőt a neten terjedő Rubin Kódex utód alapján meséltem is egyszer. Alapvetően nem fogott meg. Közben a M.A.G.U.S-t is elhagytam és mindenféle más rendszereket próbálgattam. Aztán később azért rávettek, hogy játsszak 3E-t, még később 5E-re is rápörögtem (4e hidegen hagyott, már stream alapján elbukott nálam), először kíváncsiságból, aztán kicsit bennragadtam. Ugyanakkor mindig motoszkált bennem, hogy milyen rendszerben lehetne egy jót magusozni. Az 3E/5E vonal adott volt, de a két rendszer teljes arzenállal nem az igazi számomra Yneven, némileg tájidegen. Pusztán szubjektív okokból, ettől függetlenül másoknak lehet nem jelent problémát.

316279393_5633814220048981_8816448327247544124_n.jpg

Mit jelent a jó magusozás? Számomra azt, hogy egy olyan reneszánsz jellegű fantasy világban intrikára, politikára építő kalandokat játszani, amiben a karaktereink hősök és a hatalmi játszmában képesek a mérleg nyelveként fellépni. A megbízók helyi, régiós, országos, vagy nemzetközi hatalmak a karakterek erőszintjétől függően. Sőt egy idő után a játékos karakterek is lehetnek hatalmi tényezők. A célok jellemzően politikai, gazdasági jellegűek. Úgy értem, hogy a kaland kimenetele beleszól politikai/gazdasági viszonyokba. A kaland résztvevői valamilyen politikai frakció képviselői. Szóval túlmutat a hagyományos kincsrabláson, vadon felfedezésen, labirintus megfejtésen. Természetesen utóbbiak is részesei lehetnek a történetnek, fűszerként, epizódként, de nem szeretem, ha célként és nem eszközként használják. Megjegyzem a korai M.A.G.U.S modulokban túltengtek a labirintusok, a későbbiek meg az intrikát tolták túl, így nem is tudom, hogy melyik az optimális M.A.G.U.S modul? Talán a korai modulokat könnyebb felhasználni, mert kevesebb munka fejleszteni. Ugyanis nem jelent problémát számomra, ha külsőségeiben hozza a kaland a toposzokat, de az alapréteg felett tartalmazzon valamilyen intrikus történetet.
Megjegyzem én nem szeretem amikor teljesen bábuként kezeli a mesélő a játékos karaktereket. Én igyekszem szabadságot hagyni ebben és esélyt arra, hogy benézzenek a függöny mögé. Sőt egy szint felett felléphetnek, mint hatalmi tényező és akár ők is szőhetik a terveiket.

Meséltem már M.A.G.U.S-t szabálykönnyű D20 rendszerben, nem a hivatalosan kiadott rendszer, hanem rajongók által fejlesztett hack volt. Nekem nagyon tetszett, de a játékosokon láttam, hogy ez egy hack, nem lehet jó. Tippem szerint a legtöbb M.A.G.U.S rajongó egy javított KKUK/ETK-t szeretne.

cnc_cover.JPG

Úgyhogy tovább kutattam és rátaláltam a Castles and Crusades rpg-re, ez egy OSR játék, sőt talán az elsők között jött ki 2004-ben a D20 licensz alatt, vagyis a 3.x rendszerű. Azzal az igénnyel, hogy modern rendszerben a régi hangulatot megjelenítse. Nem egyértelmű, de úgy néz ki, hogy ez lehetett egy magyar rpg alapja is. A rendszer ismertetésén keresztül meglátjátok a hasonlóságot.

A rendszere úgy működik, hogy a tulajdonság bónusz a próba alapja, ahogy ez minden D20 rendszerben. Itt -3-+3 között mozog a bónusz értéke. A próba során a játékos hozzáadhatja a karakter szintjét (1-12) és ehhez jön meg a D20 dobás értéke. Viszont a több D20 rendszerrel szemben itt nem nehézségi osztályok vannak, hanem van egy alap célszám, ez a 18. Amit több tényező is módosíthat. Elsősorban meg kell nézni, hogy a próbához rendelt tulajdonság elsődleges, vagy másodlagos? Minden karakternek lehet 2-3 elsődleges tulajdonsága. Embereknek 3, más humanoid fajoknak 2. Ebből egyet az osztály határoz meg. Pl. a harcosnak az Erő az elsődleges. A fennmaradó lehetőséget a játékos rendeli hozzá a tulajdonságokhoz igény szerint. Ez a SIEGE engine™ lényege.
Ha egy tulajdonság elsődleges, akkor azt jelenti, hogy 12 a próba célszám alapja, vagyis -6 kedvezményt kap.
A célszámot lehet módosítani körülményből adódó tényezőkkel, illetve ha karakter tevékenysége ellen dobunk, akkor annak szintje vagy HD-ja is beleszól. Ez nemcsak akkor ha ellendobás történik, hanem ha egy karakter által felállított kihívást akarunk megoldani. Ilyen lehet egy illúzió, vagy egy csapda is.

A hagyományos osztályrendszert használja a játék. Viszont kapunk egy-két olyan osztályt, ami régebben nem volt jellemző és OSR körökben mostanában sem jellemző. Ilyen a bérgyilkos, vagy a druida, esetleg a lovag, utóbbi nem a paladin, hanem a mundén nehézpáncélos karakter. 
Az osztályok majdnem teljesen egyedi képességgel rendelkeznek. Van néhány átfedés, mint a Hide,Listen, Move Silently, stb. pl. Alapvetően kétféle képesség létezik. Az első kategória az lényegében képzettségként működik, tulajdonsághoz is rendelik és tulajdonságpróba kell a használatához. A többi képesség egyedi mechanikát használ, vagy előnyt ad valamilyen helyzetben, mint a harcos specializációja, vagy a sneak attack.

A mágiahasználat is egy képességként deffiniált rendszerelem és az ahhoz kötődő extrák, mint a pap bónusz varázslatai. Ennek ellenére a varázslatrendszer hagyományos dnd rendszerű, eddig nem találtam benne különlegességet. Itt komoly hagyománytisztelet van.

A harcrendszerben sincs eddig semmi különleges. Leszámítva, hogy nincsenek kaszthoz/képességhez kötött manőverek. Illetve vannak opcionálisan DMG-be, de azok többsége szabadon felhasználható. Sajnos ezek nem egységesek és van aminél kikötik, hogy bizonyos osztályok használhatják. Ezzel ellentétben sztem ha kiválasztunk egy egyszerű mechanikát és adaptáljuk a helyzetekre, akkor gördülékeny tud lenni. Pl. a sneak attack +4 támadást ad és +2 sebzést.

Viszont az egyszerű  alapok miatt szimpatikus nekem a rendszer és a felépítmény sem bonyolult. A régi korok egyszerűségét vegyíti az újabb korok skálázhatóságával. Van egy nagy hátránya, nincsen képzettségrendszer. Illetve úgy működik, hogy az elsődleges képzettségeket fixen az osztályokhoz rendelték. A rendszer ismer másodlagos képzettségeket is, ezek különböző ismereteket, szakmákat takarnak és opcionálisak.

Azon gondolkoztam, hogy ha kivonnánk az osztályok alól a képzettségeket és összeraknánk a másodlagos képzettségekkel, akkor kialakulhat egy hagyományos képzettséglista. Ráadásul találtam egy kiegészítést (szerintem féhivatalos), amiben leírják az osztályok felépítését, vagyis xp értéket rendeltek minden képességhez és összeadva ezeket megkaptuk az első szintlépéshez szükséges xp összeget. A továbbiakban duplázással kapjuk meg a többi szintlépést, kivéve, ha menet közben is bejön valami képesség, akkor annak az értékét pluszba hozzáadjuk a következő szintlépéshez szükségeshez.
Szóval a képzettségek jellemzően 50xp-t érnek (egy osztály 1200-2600 xp között mozog lvl2 szintlépés tekintetében), ha ezeket kivesszük, akkor sem kell módosítani az xp táblát. Egyszerűen adunk annyi pontot, amennyi képzettséget kivettünk és a játékos választja ki, hogy mely képzettségeket szeretné felvenni. Esetleg később is felvehető újabb képzettség szintlépés beáldozásával. (+50 xp a következő szinthez) ezt azért korlátozottan használnám, egy-két alkalommal per karrier.

A rendszerhez tartozik hivatalos világ is, ezt legjobban a következő leírás adja vissza:

"Aihrde világa az ősi civilizációk földszerű tengelye körül forog, ahol a jó és a rossz már számtalan éve küzd egymással. Ez egy olyan világ, amely magán viseli múltjának nyomait; ahol ősi gonoszok szunnyadnak, megfertőzve hátborzongató mágia erejével; ahol istenek laknak a csodák ékköves csarnokaiban, akiket mindenféle hitű férfi és nő imád; ahol sárkányok élnek a felhalmozott kincsek között hatalmas barlangjaikban; ahol az új a régi romjain áll az ősi dicsőség ágyaiban"

Lényegében egy szabványos hősies dnd világról van szó, sőt  5E alá is kidolgozták a szörnyeket, vagyis minél nagyobb tömeget akartak megcélozni a világ megalkotásakor.

Én inkább egy némileg földhözragadtabb világot képzeltem el, valamennyire európára hasonlító kontinenssel és országokkal, ahogy pl. a Warhammer esetén már láttuk és más hasonló szerepjátékok esetén. Kevésbé a szörnyvadászat és a kincskeresés lenne a fókuszban, inkább a különböző politikai küzdelmek. Vagyis a karaktereknek, beépülni, kémkedni, kémelhárítani, fejvadászattal foglalkozni, szabotálni, információt gyűjteni, diplomáciai küldetésre menni, túszejteni vagy túszmenteni, stb. kellene. Akár illegalitásban, akár törvényes biztonsági szervezetként. Emellett lehetnek heist kalandok is pl. Ahogy korábban említettem, külsőségeiben beleszőném az átlagos high fantasy elemeit.
A világom középkor végét idéző dekadens és hedonista hangulatot áraszt. Lényegében szeretném Ynev cool elemeit átemelni a darkulós horrorisztikus vonalat leszámítva, esetleg csipetnyit megtartva.
Szóval a karakterek hősnek és kompetesnek számítanak ebben a világban kezdetektől fogva. Erre vonatkozólag lehet keresni kell valami megoldást, mert általában ezek az OSR rendszerek kevésbé támogatják ezt a fajta játékot.

314972873_5562799290434786_480786952421169394_n.png

Ami viszont nem nehéz, hiszen kiegészítők garmadája áll rendelkezésre és a játék discordján is készségesen segítenek a rajongók, vagy néha a készítők is. Például a fantasy motor nem tartalmaz pszí megoldást, de a Siege rendszer kötelékében létezik egy Amazing Advantures nevű ponyva tematikájú rpg és ebben van pszí. Erre is a discordos közösség hívta fel a figyelmemet. Szóval minden adott, hogy egy jó kampányt legózzon össze az ember. Az a jó, hogy a készítők nem viselkednek sznob önkorlátozó módon betokozódva egy régi korszakba.
Mondhatták volna azt például, hogy nem raknak lovagot a rendszerbe, mert ők nem játszanának vele. Olyan módon szolgálják ki a rajongói igényeket, hogy közben nem adják fel az identitásukat és közben kialakult egy élő lélegző közösség egy széles palettát nyújtó termékcsaláddal. Például a kiadott kalandok is azt mutatják, hogy nem a sematikus OSR kalandvezetést követik, hanem annál tágabb stílusra lőnek. 

Ha felkeltette az érdeklődéseteket, akkor az alábbi linkeken eléritek őket:

A cég honlapja: https://trolllord.com/

Discord: https://discord.com/invite/trolllordgames

Face: https://www.facebook.com/trolllordgamesllc

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://grungirpg.blog.hu/api/trackback/id/tr6817973140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása