Üdv,
Felmerült bennem a kérdés a közelgő Hundie feszt kapcsàn, hogy mit értünk indie szerepjáték alatt? Különösen az asztali rpg esetén. Első körben megnézzük , hogy milyen szerepjátékok szerepelnek az eseményen.
Szurokzápor
Ezt a játékot a Stalking Crow Games adja ki és saját bevallása szerint ez egy ufofunky rpg. :) A kiadó definíciója: “A Szurokzápor Szerepjáték egy alternatív közelmúlt eseményeit dolgozza fel - a hatvanas és a kilencvenes évek közötti időszakot. Ekkor már bizonyos, hogy egy rosszindulatú idegen faj, a tauriánok kolonizálni próbálják a Földet.”
Szóval egy kellemes ufós ponyva hidegháborús köntösben. A rendszere illeszkedik hozzá, d6 alapú, de van benne pár csavar. 3d6-al dobsz 4-18 csz ellen, van amikor kockát kapsz, van amikor korlátozza a dobás értékét, máskor a csz-t. Ötletes. Így nincs kockapornó, de van mozgástér.
Zombie Road
A következő résztvevőről ezt írták a készítők:
“A Zombie Road egy akció-dús és gyorsan kezdhető poszt-apokaliptikus túlélő szerepjáték lesz, amit a most induló magyar Sárkányhegy Kiadóval fejlesztünk. A Sárkányhegyről röviden annyit, hogy kifejezetten szerepjátékokkal foglalkozunk, nem csak asztali, hanem mindenféle más értelemben véve is."
• Bővebb infók a játékról: https://dragonmountpress.com/
Anno amikor promótálták megnéztem róla pár videót. A rendszere egyszerű, viszonylag gyorsan tanulható, szintén d6-ra épül, mint Szurokzápor. Nekem az tűnt fel, hogy jól implementáltak benne társasjátékos elemeket, mint a Gyilkosos játékban is ismert szerepeket.(imposztor?)
Százkorona
Számomra ez a rendszer a legközelebbi, mert játszottam vele. Az AVU Emberei fejleszti és a kevésbé ismert ZeFRS motort használja. Egyszerű gyors rendszerrel rendelkezik, ami d100 alapokon működik. A célszámot a vonatkozó karakter érték határozza meg, de a siker fokozatos, vagyis minél jobban aládobunk a célnak, annál komolyabb hatást érünk el. Külön kiemelném a mágiarendszert, ahol a játékos megfogalmazza a célt, a mesélő megmondja, hogy mennyi a módosító, és hogy mennyit sérül a kívánt hatás mértéke alapján, amire a játékos aztán próbát dob. Ötletes és illik a világ hangulatához. Ami egy komorabb hangvételű általános fantasy, ahol egy boszorkányúrnő a híveivel igyekszik egyesíteni a kontinenst és minden más mágikus erőt megsemmisíteni.
Bővebben itt találtok infót a hirdetett meséről.
REGIO VIII, Reign of Hades: Ezekről nem találtam szinte semmit. Utóbbi néven van egy társas, ami olyan, mintha a Hades nevű roguelike ihlette volna.
A Heimurinnról pedig már írtam korábban cikket, akkor tetszett a rendszer logikus és konzisztens felépítése, valamint a világ hangulata: https://grungirpg.blog.hu/2024/11/18/heimurinn_rpg_betekinto
Szóval Április 27.-én Vasárnap ezek a játékok fognak szerepelni a Hundie fesztiválon.
Az indie-ről általában
Pontos és tudományos választ nem tudok arra a kérdésre adni, mert nem vagyok szakember. Ez a poszt csak egy vélemény, ahogy a többi írásom is. Alapvetően olyan független szellemi termékeket szoktak indie-nek nevezni, ami nincs szoros kapcsolatban mainstream nagy cégekkel, szervezetekkel. Eleinte a zene és filmiparban szokták használni, de más területen is elterjedt. Érdekes, hogy a szerepjátékok terén kevésbé szoktuk használni a fogalmat.
Általában aki az indie kategóriában indul az jellemzi, hogy alacsony költségvetésből dolgozik, a kivitelezés egyszerű, a marketing nem erős, a finanszírozás alacsony, cserébe sok érdekes és magas minőségű termék szokott kijönni ebből a szférából. Ugyanis az indie kiadót nem köti a széles tömegek igénye, jobban elengedheti a fantáziáját. Ezek a termékek kicsi, de hűséges vásárlóréteggel rendelkeznek.
Azoknak érdekes, akik kiábrándultak a mainstream világból és valami különlegesre vágynak, valami olyasmire, ami formabontó. Talán az asztali szerepjátékban az indie aranykora akkor volt, amikor a narratív szerepjátékok elterjedtek és a pbta leuralta ezt a szférát. Természetesen a pbta és a narratív játék nem egyenlő az indie kategóriával, elfér ott sok dolog még. A fenti listában például nincs is pbta.
Ami izgalmasabb kérdés, hogy mi az ami szerintem nem indie?
Egyértelműen azok a termékek elsősorban, amelyek egy jól bevált recept alapján, erős marketinggel megtámogatva, minél nagyobb piaci részesedésért versengve készülnek. Ezeket tőkeerős cégek gyártják profi szerepjáték ipari módszerekkel. Nem lelkesedésből, hanem kizárólag a profit érdekében. Biztonsági játékot játszanak. Természetesen ettől még lehetnek jók és sok embernek nyújtanak szórakozást, de nem adják a hipszter indie életérzést.
Aztán sok licenszelt rendszerrel megvalósított szerepjáték kering az éterben, de a többségük ráakaszkodik egy trendre és nem akarják azt megújítani, hanem csak finomítgatják. Sok ilyen csak reprodukálni akar egy talán sosemvolt játékélményt, de nem igyekszik előállítani egy új dolgot. Nincs meg ezeknél a tézis, antitézis, szintézis hármassága. Így ezek a kreatív szempontok alapján zárják ki magukat az indie kategóriából.
Főleg akkor ha ezeket egy nagy cég farvizén próbálják megvalósítani, lehalászva a multicég fogyasztói közül a leszakadó és kiábrándult réteget. Még akkor is ha egyfajta ellenkultúrát képviselnek háztáji ellenzékként. Sőt az én szememben csökkenti az értékét, mert nem teremteni akar, hanem rombolni.
Az indie halála
Idővel az indie termékek életciklusa is eljut egy olyan fázisba, amikor már nem az alkotás öröme hajtja, hanem a profit vagy valami más. A pénzszerzés indoka teljesen érthető, de van, amikor valakit egy ködös küldetéstudat vezérel. Jellemzően akkor szokott kidomborodni ez, amikor nem éri el a kívánt hatást a termék és a fejlesztő toborzással szerez híveket, akiket nem feltétlenül a közös játék szeretete köt össze, hanem a közös ellenség. Egy ilyen szintű szektásodásra viszonylag kevesen vevők, így a frusztráció nő meg jobban.
Végezetül el kell mondanom, hogy én magam nem játszom rendszeresen indie szerepjátékokkal, de elismerem a fontosságukat. Ezekből a termékekből gyakran szivárognak fel technikák, módszerek a mainstream világba, ezért hálásak vagyunk azért a munkáért, amit ezeknek a fejlesztői elvégeznek és a hatásért, aminek segítségével megfűszerezik a szerepjátékos kultúrát, fenntartva a mozgalmas és diverz piacot.