A Shadowdark RPG (2023) egy d20-alapú rendszer, amely 2023 márciusában 1,3 millió dolláros Kickstarteren keretében jött ki. A Kickstartert nagy támogatottság övezte, többek között a közösség sok tagja is felkarolta és lelkes írásokat közöltek a játékmenetről, a mechanikáról és a designról. Vagyis szinte azonnal felkavarta az állóvizet. Sőt 4 Ennie díjat is elvitt, amik között a fődíj is ott volt, szóval nem kispályás termékről beszélünk.
Most a Rollins Publisher által elindított magyarországi forgalmazás kapcsán gondoltam írok egy ismertetőt a Quikstart Guide-ról, amit elérhettek a következő helyen: itt.
Műfaja: Általános fantasy / Mudcore (vagy low fantasy?), Oldalszám: Player's és DMG: 68-68 oldal.
A játék azt igéri, hogy a hagyományos régi szerepjátékos élményt modern áramvonalas keretek között adja vissza, amit szerintem sikeresen teljesít. A külső design-ja eléggé letisztult, szellős és kezdőbarát. Aki rátekint egy könnyen fogyasztható és szemnek kellemes elrendezést kap.
A mainstream dnd kiadásokhoz képest jelentősen könnyedebb rendszerrel rendelkezik. Megvan minden benne, ami miatt joggal tekinthető könnyített d20-as rendszernek. Az alapok ugyanazok, a szokásos főjellemzők és aljellemzők, a harci értékek, kasztok, képességek és a többi. A kompatibilitás biztosított más hasonló d20-as játékokkal.
Amiben viszont eltér a játék a szokványostól, arra néhány példa:
• Fókusz és hangvétel: A Shadowdark RPG egy fantasy kalandjáték, amely a sebességre, a veszélyre és az egyszerűségre helyezi a hangsúlyt. A cél az, hogy a játékmenet gyors és intuitív legyen, elősegítve a gyors döntéshozatalt ahelyett, hogy a szabálykönyvben kellene keresgélni.
• Valós idejű fényforrások: Az egyik legmarkánsabb különbség, hogy a fényforrások (mint a fáklyák) valós idejű időzítővel rendelkeznek, ami nagyjából egy óra valós idejű játékidőt jelent. Ez nyomást helyez a játékosokra. Amikor a fény kialszik, a környezet halálossá válik a gyakori véletlen találkozások miatt.
• A sötétség mint fő ellenség: A sötétség kiemelt szerepet kap, mint a valódi ellenfél. A nem-humanoid szörnyek sötétséghez alkalmazkodtak (dark-adapted), és nem szenvednek hátrányt a teljes sötétségben. Azok a lények, amelyek nincsenek hozzászokva, hátrányt szenvednek el a sötétségben a kihívások többségénél.
• Varázslás: A varázslat elmondásához próbát kell tenni (d20 + megfelelő stat módosító vs. DC 10 + varázslat szintje). A sikertelen varázslás azt jelenti, hogy a varázslat nem hat, és nem ismételhető meg a pihenésig. Természetes 1-es dobásnak következményei vannak (például varázslóknál a Wizard Mishap táblára kell dobni).
Számos további kisebb finomítás segíti a gyors és gördülékeny, de elsősorban izgalmas játékmenetet. Mint pl. a távolságok absztrakciója, vagy a felszerelések kezelése. Egy részüket az uralkodó 5E rendszeréből kölcsönözte, mint az előny-hátrány és a tulajdonságbónuszok.
A főtulajdonságokat 3d6-al dobjuk sorrendben, ez nem túl igazságos, de könnyű lecserélni a szisztémát. A Bónuszok -4-től +4-ig terjednek, a fajok a szokásos ember, elf, törpe, stb. és minden fajnak van egy egyedi képessége.
A kezdőkészletben a szokásos alapkasztok szerepelnek és meglepetésre a képességeik nem minden esetben szokványosak és szerintem hasznosak. Pl. a Harcos nemcsak extra támadást és sebzést kap, hanem a teherbírása is magasabb és a különböző erőpróbákra kap bónuszt.
Ezek után választhatunk hátteret, ami itt egyelőre csak egy színesítő elem, ahogy a jellem is, amiből az eredeti hagyományos rend-semleges-káosz tengelyen mozgunk.
Meglepő módon lore is került a kezdőkészletbe, istenek és rövid leírásuk is megtalálható a karakteralkotás részben. Majd megtudhatjuk, hogy melyik szinten milyen titulusunk van, nyelvek, felszerelés, valamint a nevek táblázata zárja a karakteralkotás folyamatát.
A következő részben a fejlődést ismerteti a könyv. Nincs nagy megfejtés. Minden következő szinthez az aktuális szint*10 xp-t kell gyűjteni. Minden páratlan szinten dobhat a karakter tálentumra, vagyis kap képességet. Bónusznak kapunk egy rakat random táblát a karakteralkotáshoz, ha nem akarunk döntéseket hozni és megfelel a véletlen eredmény.
Egy szabályokat taglaló Gameplay fejezet következik. Előny-hátrány és társaik. A mesélő oszthat szerencse zsetonokat, amelyek az 5E inspirációval egyeznek meg, nagy örömömre kiköti, hogy jó szerepjátékért is kapható. A következő részben kifejti, hogy mire használhatjuk az egyes főjellemzőket. Pl. Erő zárak szétzúzására. Lényegében bújtatva itt sorolja fel a képzettségeket. Nagyon örülök, hogy nem felejtkeztek meg ezekről sem. Ahogy a használatukról sem, egy oldalon fejti ki a mechanizmust.
Az idő kezelése következik, a rendszer megkülönbözteti a harci és a játékmenetbeli köröket, erre kidolgoztak pár mechanikát is. Kapunk szabályokat a mozgásra és a fényviszonyokra is, melyek veszélyessé és izgalmassá teszik a kalandokat.
Fontos része a történeteknek a találkozások, ezek lehetnek ellenségesek, semlegesek, vagy barátiak, a mesélő bizonyos körülmények között dobhat próbát az előfurdulásra. Majd a pihenési és meglepetési szabályokat is kifejti a könyv.
A legfontosabb rész következik, a harc. Itt nincs nagy innováció, hasonló szabályokat kapunk, mint más d20 játékokban. Fontos, hogy nem fázisokban gondolkodik, hanem az 5E-ben megszokott turn/round lebonyolításban, ami számomra szimpatikus megoldás.
Ezek után rátér a könyv a mágia fejezetre. Ahogy korábban írtam a varázsláshoz mindenképp próbát kell tenni a fent ismertetett módon. Kritikus siker (nat20) esetén a hatás nő, kritikus balsiker esetén (nat1) a kudarc mellé egyéb problémák merülnek fel, a papnak ki kell engesztelnie istenét áldozattal, a varázsló csúnya dolgokat dob ki egy táblázatból. A tekercsek és pálcák következnek, majd a varázslatok kifejtése. Ezek is követik az általános sémákat.
A dokumentumot a linkek és elérhetőségek és egy karakterlap zárják.
Game Master Quickstart Guide
A mesélők könyvének betekintő változata érdemi része a játékmenet kezelésével kezdődik, elmondja a dokumentum a fontos alapelveket, a mesélő szabad kezet kap a szabályozásban és a döntésekben, de ezeket a nagyobb jó érdekében mindenki szórakozására teheti. Tanácsokat kapunk a szabályok alkalmazására, az idő és tér kezelésére, valamint az XP osztás is belekerült. Ami itt a hagyományokat követi és a megszerzett kincs értéke határozza meg. Szóval semmi extra.
A véletlen találkozások kezelése is kap egy kisebb fejezetet, megtudhatjuk, hogy milyen esélyekkel, milyen jellegű lények hogy viselkednek és hogy reagálnak a karakterekre, ha végigmegyünk a folyamaton. Ezek a dolgok mindig izgalmasan hangzanak elméletben, de azért módjával használjuk, mert sokadjára már unalmassá válnak a gyakorlatban.
A következő oldalakon kapunk példákat csapdákra, veszélyekre és váratlan eseményekre, ezeket is ki tudjuk dobni. Viszont van pár oldal, ahol eseményeket sorol a könyv, minden esemény egymondatos leírást kap, szerintem ezeket nem random módon jól fel lehet használni a kaland feldobására.
A következő nagy fejezet a szörnyekről szól, a szokásos statisztikákkal rendelkeznek, viszont kifejti, hogy bizonyos szörnyek adoptálódtak a sötétséghez, vagyis teljes előnyt élveznek ha nincs fényforrás. 10 oldalnyi szörnystatot és leírást kapunk.
A Kincsek fejezet egy kis hangulatkeltő jelenettel indul. Majd a könyv kifejti a kincsek jétéktechnikai vonatkozásait, esélyek, értékek, stb. Kitér a mágikus tárgyakra, sőt hangzatos neveket generálhatunk érdekes táblázatok segítségével a különleges tárgyainknak. Példákat is kapunk grafikus illusztrációval.
Végül a hátralévő részt egy kezdő kaland tölti ki, ami 1-3 szintű kalandozást tesz lehetővé és a Lost Citadel of the Scarlet Minotaur címet viseli. Lényegében egyetlen helyszín leírása és a műfaj hagyományai szerint a helyszínhez kapcsolódó pletykák, frakciók, általános információk, mint a háttér, a különböző területek általános paramétereivel indít. Majd a 27 számozott terem leírása következik, minden szoba kap egy jól struktúrált szöveget, amiben megtudhatjuk milyen szörnyek és egyéb különleges dolgok fordulnak elő benne, amit egy hangulatos térképpel zár le.
A kezdőcsomag még egy szórólapot tartalmaz, ami a fejlesztők fanzinját reklámozza, valamint egy csomag 1. szintű példakaraktert, minden alapkaszthoz 2 példát találunk.
Összefoglalva a Quickstart dokumentuma a Shadowdarknak egy jól összeszedett és alkalmas, hogy megismerjük a rendszer lényegét és eldönthessük, hogy megvegyük a teljes verziót. Annak ajánlott, aki szereti a klasszikus fantasy kalandokat, de nem akar megválni a kényelmes modern rendszerektől.