Grungi RPG blogja

Ez a blog azért született, hogy megoszthassam véleményemet a világgal a szerepjátékokról. Bemutatók, kiegészítők, kalandok, beszámolók. Esetleg néha elkalandozok hasonló területekre, mint a táblás játékok például.

Friss topikok

Címkék

5 (5) 5E (1) 5e (3) Age (1) AGE (1) ajánló (2) Alapok (10) Auvron (1) Barcraft (1) Bemutató (13) bemutató (3) beszámoló (1) Bolygó (2) c&c (2) Castle (2) castles (5) chaos (2) Citadell (2) Citadella (1) cnc (2) crusades (5) csatorna (2) cyberpunk (4) D&D (11) D20 (7) d6 (1) D6 (2) Deep (1) Destination (1) dnd (8) dnd 5E (1) drivethru (1) dungeons (1) dynamic (1) eberron (1) Elemzés (17) elmélkedés (5) értékelés (1) És (1) expanded (1) Expanse (1) Falkenstein (2) Fantasy (5) faust (1) Fénytelen (1) feszt (1) Fighting (1) Five (1) Heimurinn (2) HP (1) hundie (1) ismertető (9) Játék (13) Jumpstart (1) kaland (2) Kaland (8) kalandok (1) kampány (2) karakteralkotás (2) Kard (1) kedvcsináló (1) Kék (1) Kém (1) készlet (1) kildar (1) Kit (1) KJK (2) kockák (1) Kockázat (1) leírás (1) Lost (1) Lost Mines of Phandelver tapasztalatok (1) M.A.G.U.S. (3) magas (1) Mágia (1) Mines (2) neurospasta (1) Next (2) of (1) Old School Essentials (2) Ose (2) Osztály (2) patreon (1) Phandelver (2) quickstart (1) RED (2) rendszer (8) revised (1) roll20 (2) roll player (1) rpg (28) sárkányok (1) sci-fi (4) setting (1) Shadow Dark (1) siege (2) Star (1) start (1) Starter Set (3) star wars (1) Star Wars (1) Sunless (2) swords (2) System (1) szerepjáték (20) szinten (1) társasjáték (1) taverna (1) Torches (1) történelem (2) TRPG (4) Tűzhegy (1) twitch (1) ultramodern (1) updated (1) Varázsló (1) vélemény (3) veszélyes (1) vlog (2) Witcher (1) youtube (2) Címkefelhő

Shadowdark Rpg

2025.05.04. 20:29 grungi

A Shadowdark RPG (2023) egy d20-alapú rendszer, amely 2023 márciusában 1,3 millió dolláros Kickstarteren keretében jött ki. A Kickstartert nagy támogatottság övezte, többek között a közösség sok tagja is felkarolta és lelkes írásokat közöltek a játékmenetről, a mechanikáról és a designról. Vagyis szinte azonnal felkavarta az állóvizet. Sőt 4 Ennie díjat is elvitt, amik között a fődíj is ott volt, szóval nem kispályás termékről beszélünk.

sd_cover.JPG

Most a Rollins Publisher által elindított magyarországi forgalmazás kapcsán gondoltam írok egy ismertetőt a Quikstart Guide-ról, amit elérhettek a következő helyen: itt.

Műfaja: Általános fantasy / Mudcore (vagy low fantasy?), Oldalszám: Player's és DMG: 68-68 oldal.

A játék azt igéri, hogy a hagyományos régi szerepjátékos élményt modern áramvonalas keretek között adja vissza, amit szerintem sikeresen teljesít. A külső design-ja eléggé letisztult, szellős és kezdőbarát. Aki rátekint egy könnyen fogyasztható és szemnek kellemes elrendezést kap.

A mainstream dnd kiadásokhoz képest jelentősen könnyedebb rendszerrel rendelkezik. Megvan minden benne, ami miatt joggal tekinthető könnyített d20-as rendszernek. Az alapok ugyanazok, a szokásos főjellemzők és aljellemzők, a harci értékek, kasztok, képességek és a többi. A kompatibilitás biztosított más hasonló d20-as játékokkal.

Amiben viszont eltér a játék a szokványostól, arra néhány példa:

• Fókusz és hangvétel: A Shadowdark RPG egy fantasy kalandjáték, amely a sebességre, a veszélyre és az egyszerűségre helyezi a hangsúlyt.  A cél az, hogy a játékmenet gyors és intuitív legyen, elősegítve a gyors döntéshozatalt ahelyett, hogy a szabálykönyvben kellene keresgélni.

• Valós idejű fényforrások: Az egyik legmarkánsabb különbség, hogy a fényforrások (mint a fáklyák) valós idejű időzítővel rendelkeznek, ami nagyjából egy óra valós idejű játékidőt jelent. Ez nyomást helyez a játékosokra. Amikor a fény kialszik, a környezet halálossá válik a gyakori véletlen találkozások miatt.

• A sötétség mint fő ellenség: A sötétség kiemelt szerepet kap, mint a valódi ellenfél. A nem-humanoid szörnyek sötétséghez alkalmazkodtak (dark-adapted), és nem szenvednek hátrányt a teljes sötétségben. Azok a lények, amelyek nincsenek hozzászokva, hátrányt szenvednek el a sötétségben a kihívások többségénél.

• Varázslás: A varázslat elmondásához próbát kell tenni (d20 + megfelelő stat módosító vs. DC 10 + varázslat szintje). A sikertelen varázslás azt jelenti, hogy a varázslat nem hat, és nem ismételhető meg a pihenésig. Természetes 1-es dobásnak következményei vannak (például varázslóknál a Wizard Mishap táblára kell dobni).

Számos további kisebb finomítás segíti a gyors és gördülékeny, de elsősorban izgalmas játékmenetet.  Mint pl. a távolságok absztrakciója, vagy a felszerelések  kezelése. Egy részüket az uralkodó 5E rendszeréből kölcsönözte, mint az előny-hátrány és a tulajdonságbónuszok.

sd_characters.JPG

A főtulajdonságokat 3d6-al dobjuk sorrendben, ez nem túl igazságos, de könnyű lecserélni a szisztémát. A Bónuszok -4-től +4-ig terjednek, a fajok a szokásos ember, elf, törpe, stb. és minden fajnak van egy egyedi képessége.

A kezdőkészletben a szokásos alapkasztok szerepelnek és meglepetésre a képességeik nem minden esetben szokványosak és szerintem hasznosak. Pl. a Harcos nemcsak extra támadást és sebzést kap, hanem a teherbírása is magasabb és a különböző erőpróbákra kap bónuszt. 

Ezek után választhatunk hátteret, ami itt egyelőre csak egy színesítő elem, ahogy a jellem is, amiből az eredeti hagyományos rend-semleges-káosz tengelyen mozgunk.

Meglepő módon lore is került a kezdőkészletbe, istenek és rövid leírásuk is megtalálható a karakteralkotás részben. Majd megtudhatjuk, hogy melyik szinten milyen titulusunk van, nyelvek, felszerelés, valamint a nevek táblázata zárja a karakteralkotás folyamatát.

A következő részben a fejlődést ismerteti a könyv. Nincs nagy megfejtés. Minden következő szinthez az aktuális szint*10 xp-t kell gyűjteni. Minden páratlan szinten dobhat a karakter tálentumra, vagyis kap képességet. Bónusznak kapunk egy rakat random táblát a karakteralkotáshoz, ha nem akarunk döntéseket hozni és megfelel a véletlen eredmény.

Egy szabályokat taglaló Gameplay fejezet következik. Előny-hátrány és társaik. A mesélő oszthat szerencse zsetonokat, amelyek az 5E inspirációval egyeznek meg, nagy örömömre kiköti, hogy jó szerepjátékért is kapható. A következő részben kifejti, hogy mire használhatjuk az egyes főjellemzőket. Pl. Erő zárak szétzúzására. Lényegében bújtatva itt sorolja fel a képzettségeket. Nagyon örülök, hogy nem felejtkeztek meg ezekről sem. Ahogy a használatukról sem, egy oldalon fejti ki a mechanizmust. 

Az idő kezelése következik, a rendszer megkülönbözteti a harci és a játékmenetbeli köröket, erre kidolgoztak pár mechanikát is. Kapunk szabályokat a mozgásra és a fényviszonyokra is, melyek veszélyessé és izgalmassá teszik a kalandokat. 

Fontos része a történeteknek a találkozások, ezek lehetnek ellenségesek, semlegesek, vagy barátiak, a mesélő bizonyos körülmények között dobhat próbát az előfurdulásra. Majd a pihenési és meglepetési szabályokat is kifejti a könyv.

A legfontosabb rész következik, a harc. Itt nincs nagy innováció, hasonló szabályokat kapunk, mint más d20 játékokban. Fontos, hogy nem fázisokban gondolkodik, hanem az 5E-ben megszokott turn/round lebonyolításban, ami számomra szimpatikus megoldás.

Ezek után rátér a könyv a mágia fejezetre. Ahogy korábban írtam a varázsláshoz mindenképp próbát kell tenni a fent ismertetett módon.  Kritikus siker (nat20) esetén a hatás nő, kritikus balsiker esetén (nat1) a kudarc mellé egyéb problémák merülnek fel, a papnak ki kell engesztelnie istenét áldozattal, a varázsló csúnya dolgokat dob ki egy táblázatból. A tekercsek és pálcák következnek, majd a varázslatok kifejtése. Ezek is követik az általános sémákat.

A dokumentumot a linkek és elérhetőségek és egy karakterlap zárják.

sd_gm_cover.JPG

Game Master Quickstart Guide

A mesélők könyvének betekintő változata érdemi része a játékmenet kezelésével kezdődik, elmondja a dokumentum a fontos alapelveket, a mesélő szabad kezet kap a szabályozásban és a döntésekben, de ezeket a nagyobb jó érdekében mindenki szórakozására teheti. Tanácsokat kapunk a szabályok alkalmazására, az idő és tér kezelésére, valamint az XP osztás is belekerült. Ami itt a hagyományokat követi és a megszerzett kincs értéke határozza meg. Szóval semmi extra.

A véletlen találkozások kezelése is kap egy kisebb fejezetet, megtudhatjuk, hogy milyen esélyekkel, milyen jellegű lények hogy viselkednek és hogy reagálnak a karakterekre, ha végigmegyünk a folyamaton. Ezek a dolgok mindig izgalmasan hangzanak elméletben, de azért módjával használjuk, mert sokadjára már unalmassá válnak a gyakorlatban.

A következő oldalakon kapunk példákat csapdákra, veszélyekre és váratlan eseményekre, ezeket is ki tudjuk dobni. Viszont van pár oldal, ahol eseményeket sorol a könyv, minden esemény egymondatos leírást kap, szerintem ezeket nem random módon jól fel lehet használni a kaland feldobására.

sd_mummy.JPG

A következő nagy fejezet a szörnyekről szól, a szokásos statisztikákkal rendelkeznek, viszont kifejti, hogy bizonyos szörnyek adoptálódtak a sötétséghez, vagyis teljes előnyt élveznek ha nincs fényforrás. 10 oldalnyi szörnystatot és leírást kapunk.

A Kincsek fejezet egy kis hangulatkeltő jelenettel indul. Majd a könyv kifejti a kincsek jétéktechnikai vonatkozásait, esélyek, értékek, stb. Kitér a mágikus tárgyakra, sőt hangzatos neveket generálhatunk érdekes táblázatok segítségével a különleges tárgyainknak. Példákat is kapunk grafikus illusztrációval.

Végül a hátralévő részt egy kezdő kaland tölti ki, ami 1-3 szintű kalandozást tesz lehetővé és a Lost Citadel of the Scarlet Minotaur címet viseli. Lényegében egyetlen helyszín leírása és a műfaj hagyományai szerint a helyszínhez kapcsolódó pletykák, frakciók, általános információk, mint a háttér, a különböző területek általános paramétereivel indít. Majd a 27 számozott terem leírása következik, minden szoba kap egy jól struktúrált szöveget, amiben megtudhatjuk milyen szörnyek és egyéb különleges dolgok fordulnak elő benne, amit egy hangulatos térképpel zár le.

A kezdőcsomag még egy szórólapot tartalmaz, ami a fejlesztők fanzinját reklámozza, valamint egy csomag 1. szintű példakaraktert, minden alapkaszthoz 2 példát találunk.

sd_landscape.JPG

Összefoglalva a Quickstart dokumentuma a Shadowdarknak egy jól összeszedett és alkalmas, hogy megismerjük a rendszer lényegét és eldönthessük, hogy megvegyük a teljes verziót. Annak ajánlott, aki szereti a klasszikus fantasy kalandokat, de nem akar megválni a kényelmes modern rendszerektől.

A bejegyzés trackback címe:

https://grungirpg.blog.hu/api/trackback/id/tr5118852070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása