Üdv Olvasók!
R.Talsorian Games-nek köszönhetően beletekinthettem a Witcher szerepjátékba, egy sajtópéldányon keresztül, lássuk, hogy milyen értékeket rejteget ez a mű:
A Witcher RPG a méltán híres Cyberpunk 2020 RPG Interlock rendszerén alapuló Fuzion rendszert használja, ami szerintem nagyon logikus választás, mert a Witcher világának hangulata kisértetiesen hasonlít a nagy elődre, csak fantasy köntösben. Itt is underground hősök járják a vidéket pénzért és túlélésért küzdve. Sötét hatalmak árnyékában tengődnek és keresik a lét értelmét a puszta megélhetésen túl. Tudásuk, eszközeik és testüknek átalakításai olyan lehetőséget ad nekik, amik segítségével az átlag fölé emelkednek.
A könyv elején betekintést nyerünk pár oldalban a Witcher világának a történtéről, különös tekintettel a CRPG sorozatban megesett sztoriba. Majd mélyvízként megmutatják a főhősök karakterlapját, kezdve Geralttal. Kezdők hihetik, hogy csak ezekkel enged a rendszer játszani, de nem így van, mi is elkészíthetjük a magunk főszereplőjét.Amit a következő fejezetben el is kezdhetünk.
Mindjárt választhatunk fajt, ami itt nagyon bekorlátoz szociálisan, mert a legelején megmondja a rendszer, hogy viszonyulnak az egyes frakciók egymáshoz. Pl. Törp vidéken mindenkit tolerálnak, de csak a törpéket és elfeket tekintik egyenrangúnak. Ebben a rendszerben a Witcher és a Mágusok fajként is megjelenik, nemcsak osztályként.
Miután választottunk megkapjuk a faji képességeket (Pl.: Witcher jobb érzékekkel és reflexekkel rendelkezik az átlagnál, tud mutagéneket magába fogadni, de érzéketlenebb lesz, kevésbé empatikus.) Itt jegyezném meg, a mutagének lényegében a CP-ből ismert beültetések fantasy megfelelői.
A következő rész egy életút generátor, ami egy összetett folyamatábrán keresztül mindenféle életeseményeket prezentál a karakter számára, életesemények, múltbéli hibák, nyereségek, kapcsolataok, családi kötődések. Aki ismeri a 2020 rendszerét, annak ismerős lehet. Én nagyon élveztem régen ezeket a generátorokat, olyan hátteret lehet vele rittyenteni, ami után megnyaljuk a 10 ujjunkat is. Nem is beszélve arról, hogy rengeteg kalandötlettel szolgál a mesélők számára.
Ezek után ideje meghatározni a karakterünk szakmáját, általában olyan osztályokat kínál a rendszer, ami a történetek főszereplőjének segítsége szokott lenni és maga Witcher is. Bard, Craftsman, Criminal, Man At Arms, Doctor, Mage, Witcher, Merchant, Priest a választható kasztok az alapkönyv szerint, ezekkel jól lefedhetjük a fantasy osztályokat. Minden osztály ad egy képzettségcsomagot, egy spec. unikálissal, amit csak az adott osztály ismerhet. Ill. spec képességeket és a felszerelést is meghatározza.
A főjellemzők terén a játék átment némi változáson a 2020-hoz képest: kikerült az ATTR, COOL,MA, a REF mellé bekerült a DEX, a TECH átneveződött Craft (CRA) képességre. Másodlagos főjellemzőknél bejött a STUN, ami lényegében a nemhalálos sebződést reprezentálja, ha ez elfogy leütötték a karaktert. Aztán van HP, a 2020 állapotjelzői helyett, és Stamina értéke is van a karakternek, ami a fizikai kifáradást mutatja és a varázslás során fontos. Csakúgy, mint a Vigor, ami az egyben elkölthető STA-t korlátozza, ezzel gátat szabva a mágikus nehéztüzérségnek. Ott van még a Recovery, ami a napi regenerálódást határozza meg. A Punch & Kick a pusztakezes sebzéshez ad pozitív, vagy negatív módosítót.
A soron következő fejezetben részletesen kifejtésre kerülnek a képzettségek, megmondja a könyv, hogy milyen szint mekkora hőstettet enged az adott szakterületen. Minden képzettséghez tartozik egy főjellemző, ami hozzáadódik. Tehát pl. a közelharc feloldása: REF+Brawling+egyéb mod.+D10 vs. Célszám. A végén kifejti, hogy milyen megoldások léteznek a skillek használatára: egyszerű dobás, ellendobás, stb. Szintlépés és Hírnév rendszer követi a skill fejezetet, csak a szokásos, itt nincs semmi extra.
Ami viszont ez után jön, az érdekes. A fő képzettségeket, amelyek egyediek és Profession névre hallgatnak három további ágra bontja a rendszer, ezek az ágak szintén három szintet képviselnek. Mindegyiket külön kell fejleszteni. Pl. a Bárd Busking (EMP) a következő ágakra bomlik:
The Charmer | The Informant | The Manipulator |
A többi osztály hasonló elnevezései is ilyen hangzatosak.
A felszerelések rovat nem tartalmaz nagy meglepetéseket, a fegyverek közül vannak sima vas és a spec ezüstfegyverek. Itt is, mint a dnd-ben a fegyverek rendelkeznek cimkékkel, amik feljogosítják (vagy büntetik) őket bizonyos dolgokra. Pl. az egyik legdurvább a Meteorite, ami ezzel bír a szörnyek ellen max sebzést okoz. Ezek a Weapon Effect cimke alatt futnak. Vannak az Elderfolk tárgyak, amik még a hagyományos emberi cuccokon kívül is jobbak, bagyobb tápot adnak, hiába ősi törpe és elf mesterek készítették őket. A felszerelések között megtaláljuk az alkimista anyagokat is és a enchantment-ek leírása sem maradt ki, ezekkel tovább tudjuk erősíteni a tárgyainkat.
Ezek után a könyv rátér a mágia taglalására. Ebben a világban születni kell a mágiára, persze tanulni is kell, Van külön varázslói és papi mágia is. A varázslatok maguk elemek mentén csoportosulnak és bonyolultsági szintek is vannak (Novice, Journeyman, Master) Külön tárgyalják a Witcher jeleket, amik a szörnyvadászokat segíti a munkájukban. A hagyományos igéken túl van lehetőség rituálékra, vagyis nagyobb erejű tartós mágiákra, amelyekhez hosszas varázslás és anyagi komponensek szükségesek. Ott vannak még Hex-ek lényegében átkok. A varázshasználók kiterjeszthetik az erejüket, ha megfelelő helyen mondják el az igéjüket. Pl. egy potens barlangban elmondott föld alapú varázslatnál a Vigor küszöb 5-el nő és a mágia szakértelem is 2-vel erősebbnek számít. Egyébként van lehetőség Vigornál költségesebb varázslatokat elmondani, de az súlyos kockázattal jár, komoly veszélyt jelenthet az alkalmazó testi épségére.
Az alkímia és craft rendszer nagyjából a CRPG-ből lett átemelve, vannak receptek, amelyek alapanyagigényeket írnak le. Minden receptnek van egy nehézsége, amit meg kell dobni és egy elkészítési idő. Craft esetén lehet gyorsítani a folyamatot befektetéssel (Investment), alkímiánál, pedig vannak heyettesítő termékek az alapanyagok között. Léteznek úti craft felszerelésk, de igazán városi műhelyben/laborban tud alkotni a mester. Egyébként, ahogy a CRPG-ben is, itt is fontos a kraftolás, mert tápos dolgokat lehet összehozni, ami megkönnyíti a csapat életét. Ráadásul egy mester képes javítani a felszerelést is, ami szintén hasznos. Mesélői szempontból meg kalandlehetőség az alapanyagok beszerzése, esetleg megfelelő mester felkutatása, ha híjján vannak a szakértelemnek.
Hogy milyen a harc a Witcher TRPG-ben, hát ilyen: :)
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy több eleme elhagyható, ilyen a testtájra támadás pl. Az alapja végtelen egyszerű:
Főjellemző+Képzettség+D10 vs. ellenfél védekező dobása. Majd sebzés. A D10-es dobás nyitott. 1 balsiker, a 10 (0) pedig egy újabb dobást jelent, amit hozzáadhatsz az előzőhöz. Ha újradobás megint 10, akkor még egy extra kocka és így amíg nem 10-est dobsz. Bármelyik újradobásnál az 1-es már nem balsiker, olyankor simán hozzáadod az összeghez. Kétféle támadási lehetőségünk van, a gyors és az erős. Előbbi dupla támadást ad, utóbbi pedig -3-as módosítóval egyet, ha az talál, kétszeres sebzést okoz.
A mágia próba hasonló, csak a WILL tulajdonság az alapja és a casting skill adja a tudást hozzá. Ahogy korábban is írtam STA értékből megy a varázslatokra az erőforrás és ezt a Vigor korlátozza. Ha ezen felüli a varázslat költsége, akkor minden extra STA 5 HP-t is sebez a varázslón, szóval veszélyes dolog a mágia.
Ezek után pár oldal következik az utazásról, majd a gyógyulás szabályait taglalja a könyv, napi 3 HP a természetes gyógyulás, ebből látszik, hogy ebben a világban nem találunk a könnyed kalandozó létformát, hanem kőkemény a túlélésért küzdő életek sorsát követhetjük végig. Egy átlagember 20-25 HP-s egy kalandozó 40-50 ponttal rendelkezik. Abból is látszik ez, hogy hangsúlyt kaptak a kritikus sérülések. Ezek olyan hatások, amelyek létfontosságú szervek károsodását okozzák és maguktól nem tudnak regenerálódni és gyógyulás után is van maradandó utóhatás. Ha 7-el nagyobb a támadó dobása, mint a védekező már bejöhetnek "enyhébb" kritikusok, de 15 felett már halálos tud lenni egy ilyen sérülés HP veszteségtől függetlenül. Minden adott gyors és halálos csatákhoz és még nem beszéltem a fegyverek spec. tulajdonságairól (pl. vérzés okozása: bleeding), valamint a körönként dobandó mentődobásokról. Fejre ható sebzés háromszoros és erre van 10% esély, ha használjuk a testtájakat. Ezek mind csökkentik az életben maradási esélyeket.
Ha félünk a harctól és rizikósnak tartjuk, akkor lehetőség van verbális csatára, már ha az ellenfelek belemennek a békés rendezésbe. Ennek hasonlók a szabályai, mint a fegyveres harcnak.
A következő fejezetekben átfogó képet kapunk a világról és a mesélésről, hogy rakjunk össze egy találkozást, hogy terelgessük őket a világban, stb. Kedvenc alcímem belőle: "This Isn’t Epic Fantasy" Van külön fejezet a jutalmaknak és a kampányszervezésnek. Csupa olyan dolog, ami megtalálható minden szerepjátékban. Viszont találhatunk egy olyan fejezetet, ami a világ sorskérdéseit feszegeti és nem csak lineárisan gondolkodik, hanem több lehetséges kimenetelt is felvázol egy fontos témában.
Külön fejezetet kapott a Witcher-ek háttere, kezdőévei, hasonló eseménytáblákkal, mint az általános karakterkészítésnél. Kitér a spec. olajokra, amiket nap, mint, nap használnak és a "kibervereikre" a mutagénekről is szó esik. Ezek a mutációk extra tápokat biztosítanak, magasabb támadás, több HP, esetleg + REF, de még Vigort is szerezhetünk általuk.
A bestiárium a legszükségesebb ellenfeleket vonultatja fel, banditák, állatok, néhány common szörny. Feltételezem kiegészítőben kibővítik majd az ellenfelek körét.
Egy példakaland zárja a sort.
Nem akarom hosszan sorolni a Witcher TRPG kritikus pontjait, mert még nem végleges verziót kaptunk és folyamatban van az erratázás, de az biztos, hogy a kelleténél kicsit bonyolultabb és körülményesebb lett a rendszer. Ugyanakkor, ha skálázzuk szerintem izgalmas és érdekes kalandokat tudunk mesélni a Witcher világán. Minden adott hozzá: egy kimerítő és szép kiállású szabálykönyv, CP2020 alapok és remek háttérvilág, ami mögött stabil írói támogatás van.
Ide kell a végén beszúrnom, hogy gyakorlatilag ezzel a játékkal sikerült mindent megvalósítani, amit nekünk a M.A.G.U.S.-al sikerült elszúrni. Természetesen ez nem végleges állapot, ha sikerül jó példákat átvenni, akkor még nekünk is lehet hasonló sikertermékünk.
Akinek felkeltette az érdeklődését itt éri el: https://goo.gl/i1JVfY
Üdv,
Grungi.