Sziasztok,
Ebben a posztban egy számomra új és ingyenes szerepjátékot szeretnék bemutatni. Ez a HyperspaceD6, ami a nagy sikerű Star Wars D6 rendszerét használja fel és azt áramvonalas, könnyed formában tálalja. Matt Click írta a játékot és pár verziót megélt már.
Az ismertetőt a v2.8 verzió alapján írom, ami 2022-ben jött ki, így ez a kiadás nem túl régi. Én egy-két hete ismerem. Mindössze 29 oldal, szóval tényleg egy lényegesen egyszerű rendszerről beszélünk.
A rendszer.
A legfontosabb különbség, hogy a tulajdonságok kockákat adnak a próbákhoz, míg a képzettségek csak un. pip-et, vagyis módosítót. Ugyanúgy célszám ellen dobunk, a nehézségi kategóriák ötösével nőnek, 5-10 Könnyű, 15-ig Közepes, stb. A magyar kiadásban dzsóker kockának, vagy az eredeti angolban Wild Die-nak hívott speciális kockát itt Destiny Die-nak hívják. Ha jól értelmezem a kritikus siker, vagyis ha ezzel a kockával hatost dobunk, újradobható és hozzáadható a teljes összeghez megmaradt. Ami egyébként robban, vagyis többször is megismételhető az extra dobás, ha az 6-os újra.
Viszont nem látom az 1-es szabályát, vagyis itt a Destiny Die nem generál Balesetet, vagy Levonást. Előbbi narratív balsiker, utóbbi esetén le kellett vonni az 1-es után dobott extra dobás eredményét a próba összegéből. Én ennek eléggé örülök, mert a Baleset a mesélőt terheli és a játékosok számára okoz súlyos következményeket, a Levonás az egyszerűbb szivatás, de ha kritikus esetben nagy bajt okozhat. Szóval enélkül élvezetesebb a játék, bőven elég nehézség adódhat alacsony dobásokból is. Azt a visszajelzést kaptam, hogy korábbi verziókban jelen volt az 1-es szabálya, de elhagyták.
A dobásainkat erősíteni tudjuk Upgrade ponttal (+1D), ez a SW D6 karakterpontnak megfelelő eszköz. Illetve a Force pont duplázza a dobás értékét.
A rendszer megtartotta az eredeti főjellemzőket, kivéve, hogy az Erő, vagyis a Force kapott egy sajátot. Lényegesen kevesebb és fix képzettséglistával, de úgy látom a legtöbb területet lefedik, amire egy ilyen játékban szükség lehet.
A harc.
Minden harci kör 6 mp-ig tart, a cselekvések maximális számát az ügyesség határozza meg (Ügy. kocka+1), minden cselekvés, az elsőt leszámítva, 1 kockával csökkenti a dobás értékét. Tehát pl. ha 3 cselekvésed van, akkor -2 kocka a próbákra a büntetés.
A kezdeményezést itt a Perception főjellemző és a Tactics skill határozza meg. (+6) Az akciók feloldása általában egy ellendobással történik. Pl. egy lőfegyveres támadás a támadó Blast (DEX) dobása ellenében a védekező Defense értékével áll ellen. Utóbbi valójában egy Agility (DEX) dobás eredménye. (+6)
A rendszer absztrakt módon kezeli a távolságot, közvetlen, közel, távoli, messzi kategóriákat ismer.
Találat esetén sebzést dobhatunk, amit az ellenfél Resolve (6+STR+Stamina) értékéből kell levonni. Ha a védelem kétszeresét vagy jobbat dobtunk a támadásnál, akkor dupla sebzésre vagyunk jogosultak. A sebzést Armor kockával csökkenthetjük, ami 1-3D értéket vehet fel. Érdekesség, hogy ha 6-ot dobunk egy armor kockával, akkor azt a kockát nem használhatja már, csak pihenés után.
A sebzés következményeképp különböző státuszokat kaphatunk, amelyek hátrányosan befolyásolják az állapotunkat. A rendszer, ahogy a SW D6 esetén itt is léptékekben gondolkodik, léptékenként kell szorozni vagy osztani kettővel a sebzést. A járműves harc is hasonlóan működik, csak a jármű kezelői más értékeket használnak kombinálva a jármű Maneuverability értékével.
A karakter.
A következő fejezet a karakteralkotásé. Ez merőben különbözik az eredeti őstől. Első körben ki kell választani a fajt, ez egy template-et ad, vagyis megadja a főjellemzők alapjait és némi bónuszt ad képzettségekhez. Lehetőség van saját faj kidolgozására. Minden főjellemző 1D-vel indul, 4D-t oszthatunk el úgy, hogy 3D-nél nem lehet több egyik sem. Ebből látszik, hogy 1-3 között mozog a faji alapérték.
Rengeteg fajt kapunk a Bothantól a Wookie-ig. Még droidokat is kidolgoztak. Ezek után kiválaszthatjuk a szerepet, ami tovább finomítja a karakterünket. Extra főjellemző kockák és képzettségeken túl kezdőfelszerelést is biztosít. Diplomata, Vadász, Orvos, Mérnök, Pilóta, Katona, stb. a választékban. Nagyjából lefedi az igényeket, Jedi-ből is kapunk 3 félét, Consulor, Guardian, Sentinel. Az első diplomata, a második testőr, a harmadik őrszem a statok alapján.
A következő rész az előny/hátrány fejezet. Itt Edge és Burden néven fut. Az Edge tápot ad, extra Resolve, extra Skill, extra STR, extra kibernetikus beültetés, stb. Narratív előnyöket is fel lehet szedni, pl. hatalommal rendelkező kapcsolat, hűséges társ, stb.
A Burdens ellenkező előjelű képességek, módosítók. Itt is van olyan, amit számszerűsíteni lehet, pl. a Haunted hátrány, ami esélyt ad arra, hogy cserben hagy a memóriád és a tudás alapú próbáidat büntetéssel dobod. Mások csak a történetben jelentenek hátrányt, mint az Exile, ami vélt vagy valós bűnök miatti száműzetést jelent.
A felszerelés fejezet a tárgyak különleges jellemzőivel kezdődik, majd listázza a tárgyakat. A szokásos dolgok, fegyverek és a kalandokhoz szükséges alapfelszerelések.
Fejlődés
A fejlődés alapja az Upgrade pont, ezt a karakterek a játék során szerezhetik különböző cselekedetekért, célok eléréséért, stb. 3-5 pontot oszt egy mesélő játékülésenként. Nemcsak a főjellemzők/képzettségek növelhetőek a fejlesztési pontokból, hanem pl. a fegyverek és a páncélok is. Ráadásul bizonyos pontmennyiségből Force tulajdonságot is vásárolhatsz magadnak, vagyis az erő alkalmazásának lehetőségét felszabadíthatod magadban.
Az Erő
Az Erő alkalmazása egyszerű képzettségpróbákon keresztül megy. A mesélő meghatároz egy célszámot a feladat függvényében, amit a játékos megpróbál megdobni a releváns Erő képzettséggel. Ahogy korábban említettem az Erő pont alkalmas még dobások javítására. Külön szabály van a fénykardvívásra, aminek során a felek különböző ellenpróbák során párbajkockákat gyűjtenek, amelyet aztán a végső csapás során használhatnak el, hogy eldöntsék a kimenetelt.
A könyv végén egy NPC és jármű lista található és végére is értünk a szabályoknak.
Egy könnyed, de helyenként nehezen érthető szabálygyűjteményt találtam. Pl. a kábulássebzés nem egyértelmű nálam. Ugyanakkor érdemes szerintem kipróbálni, mert van benne potenciál.
Elérhető ezen a linken: https://docs.google.com/document/d/1bm4-mFdSDsFw9GqpcI540ctQGzobDciX00AYAhxQ_VI/edit?tab=t.0
A fejlesztő által vezetett kampány: https://www.youtube.com/watch?v=mN1PGljzh7A